Klantgerichtheid wint terrein binnen creditmanagement

In het afgelopen jaar paste 63 procent van de Nederlandse organisaties het creditmanagementbeleid niet aan. Dat blijkt uit onderzoek van softwareleverancier Onguard onder ruim 300 finance professionals. Toch blijft het beleid onderwerp van gesprek: 56 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie de effectiviteit van het beleid regelmatig evalueert.
De evaluaties richten zich niet alleen op interne processen, maar ook op klantgerichtheid. Bij 59 procent van de organisaties wordt besproken hoe klanten beter ondersteund kunnen worden via het creditmanagementbeleid. In 55 procent van de gevallen leidt dit tot persoonlijke overeenkomsten met klanten of leveranciers.
Ook het type klant speelt een rol in het beleid. Zo wijzigt 48 procent van de organisaties de procedures voor langetermijnrelaties. Daarnaast hanteert 13 procent verschillende werkwijzen voor kleinere en grotere klanten, afhankelijk van het aantal medewerkers.
Gerichte aanpak vereist
Volgens Adriaan Kom, managing director bij Onguard, vraagt klantgericht creditmanagement om ‘Corporate Financial Responsibility’. ‘Begin daarbij met het categoriseren van klanten: wie zijn vaste klanten en welke zijn nieuw? Stel voor iedere klant een individuele risicoanalyse op om te beoordelen welke betaalafspraken gemaakt moeten worden. Evalueer vervolgens periodiek de kredietwaardigheid, zodat de afspraken waar nodig bijgesteld kunnen worden. Hanteer hierbij gelijke uitgangspunten bij vergelijkbare klanten. Bied daarnaast nooit betalingsvoorwaarden aan waarvan je weet dat de klant daar waarschijnlijk niet aan kan voldoen. Dat komt niemand ten goede. Zo werk je aan sterke en langdurige klantrelaties en je eigen financiële stabiliteit.’