Zomertip: 'Kijk hoe je als klant overal service krijgt'

In de zomerrubriek Service in de Zon vragen we klantcontactprofessionals naar hun vakantie, inspiratie en inzichten. Maarten Oosterhoff reist drie weken door Costa Rica, het geboorteland van zijn zoon. ‘We landen er op 5-8 en dat is ook zijn verjaardag. Best symbolisch dus.’ Tijdens de reis laat hij zijn werk én het CCMA-bestuur even helemaal los en laadt hij op met thrillers, duiken en mooie herinneringen.
Waar ben jij deze zomer ‘out of (the) office’?
Ik zit deze zomer 3 weken in Costa Rica. Daar woonden we 15 jaar geleden en is onze zoon geboren (2010). We maken nu voor het eerste een rondreis door ‘zijn’ land. We landen er op 5-8 en dat is ook zijn verjaardag. Best symbolisch dus: zijn eerste landing op deze wereld was op 5-8 in Costa Rica en zijn 15e ook.
Wat laat je bewust even liggen op vakantie (qua werk/mentaliteit)?
Ik laat liggen: koffieafspraken en mails aan netwerk en collega’s. Ook laat ik het CCMA-werk liggen. We hebben als bestuur een supermooi en druk jaar, en laden samen zes weken op (dus zes weken geen CCMA).
Waar krijg jij nieuwe energie van – privé of professioneel?
Energie privé: wegduiken in heerlijke spannende boeken. Ik ben mijn e-reader aan het volladen met de nieuwste thrillers. Helemaal in een andere wereld. Ook krijg ik energie (nu al met de voorpret) om naar mijn favoriete land te gaan en onze zoon zijn geweldige land te laten zien. Als bonus: hij heeft dit voorjaar zijn Padi gehaald, dus we gaan samen duiken!
Energie werk: ervaren hoe mijn team het prima zonder mij kan. Mijn doel is mezelf zo goed mogelijk misbaar te maken. En dat ziet er super goed uit. Ze hebben zulke mooie stappen gemaakt op het gebied van eigenaarschap en initiatief, daar kan ik van genieten.
Welk klantcontactmoment van het afgelopen jaar blijft je bij?
Dat is een brede vraag. Maar wat mij bij is gebleven en waar ik super trots op ben: afgelopen voorjaar werd er een nieuwe app gelanceerd (Campercontact naar 1.8 mio accounts). Doordat het team zelf een goed testplan initieerde, werd er, naast de technische testen, 100% getest vanuit klantperspectief. Tot grote verrassing van de rest van de organisatie was de impact van de nieuwe app minimaal gezien de klantvragen. Een mooi bewijs hoe je, door goed proactief te zijn, veel klantcontacten kunt voorkomen. Met als nadeel dat de organisatie niet ziet hoeveel je voorkomen hebt 😊.
Wat wil je na de zomer anders doen in je werk?
Wat ik anders ga doen? Mijn interim opdracht overdragen aan mijn opvolger. Die start op 1-9. Ik ga dus ongetwijfeld een leuke, nieuwe klus doen. En inhoudelijk anders: nog meer AI-toepassingen onderzoeken en inzetten.
Ultieme zomertip voor collega’s in klantcontact?
Ga lekker op een terras zitten. Kijken hoe je als klant overal service krijgt. Wat lekker is en wat niet. Dompel je onder als klant. Nu eens niet vóór je klanten iets doen, maar áls klant ervaren.
Lees ook de zomerverhalen van Max Wesseler (Elektramat) en Roel Masselink (KSF).
