Bijenkorf past duurzaamheidsclaims aan na ingrijpen ACM

De Bijenkorf heeft op zijn website diverse duurzaamheidsclaims aangepast of verwijderd. Aanleiding hiervoor is een interventie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de claims onvoldoende onderbouwd vond.
Op de website gebruikte De Bijenkorf algemene termen als ‘duurzame producten’, ‘lagere milieu-impact’ en een filteroptie ‘duurzame keuzes’, vooral bij kleding en cosmetica. Volgens de ACM waren deze termen te vaag en niet concreet onderbouwd met feitelijke informatie. Na contact met de toezichthouder heeft De Bijenkorf de betreffende claims direct aangepast.
ACM wil duidelijkheid voor klanten
‘Wij juichen het toe als bedrijven communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen,’ zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. ‘Ze moeten wel duidelijk zijn over de inhoud van de duurzaamheidsclaims en deze goed onderbouwen, zodat consumenten duurzamere keuzes kunnen maken. Vandaar dat wij bedrijven als de Bijenkorf aanspreken op het gebruik van vage en algemene claims.’
Toezicht op duurzaamheid
De ACM richt haar toezicht op misleidende duurzaamheidsclaims dit jaar vooral op de levensmiddelensector, met speciale aandacht voor koffie en cacao. Ook in andere sectoren blijft zij actief, mede op basis van meldingen van klanten.
Leidraad met vijf vuistregels
Om bedrijven te helpen bij heldere communicatie over duurzaamheid heeft de ACM een leidraad gepubliceerd. Hierin staan vijf vuistregels, waaronder het gebruik van feitelijke onderbouwing en duidelijke ambities. Doel is dat klanten vertrouwen kunnen hebben in de informatie die zij krijgen, en dat eerlijke concurrentie wordt gewaarborgd.
Beeld: Bijenkorf
