Consument zoekt houvast bij duurzame online keuzes

Consument zoekt houvast bij duurzame online keuzes
  • 1 oktober 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Bijna de helft van de Nederlandse consumenten betrekt duurzaamheid in hun online aankoopgedrag. Toch blijkt dat veel klanten behoefte hebben aan heldere informatie en begeleiding.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor 2025, uitgevoerd door Thuiswinkel.org en mede mogelijk gemaakt door DS Smith en Amazon. Uit het onderzoek blijkt dat webwinkels een centrale rol spelen bij het verduurzamen van online shoppen. 47% van de ondervraagden weegt duurzaamheid mee bij een aankoop, maar prijs en kwaliteit blijven doorslaggevend. Volgens Paul Nijhof, interim-directeur van Thuiswinkel.org, is betere informatievoorziening essentieel: ‘Duurzaam hoeft niet duur te zijn, al leeft dat beeld vaak wel.’

Duurzaam verpakken
Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzame verpakkingen. In 2025 noemt 26% van de klanten dit de belangrijkste verduurzamingsoptie, tegenover 22% in 2024. Er is vooral vraag naar minder plastic, minder omverpakkingen en heldere recyclinginstructies. Ruim een derde geeft aan eerder terug te keren naar webshops die duurzame verpakkingen gebruiken. Herbruikbare verpakkingen worden positief ontvangen.

Bezorgopties verduidelijken
Elektrische en fietsbezorging worden gewaardeerd, maar er bestaan nog misverstanden over wat duurzaam bezorgen precies inhoudt. In 2024 werd 82% van de pakketten elektrisch bezorgd, tegenover 20% in 2021. Nijhof benadrukt het belang van juiste voorlichting: ‘Veel consumenten denken dat een afhaalpunt altijd duurzamer is, maar dat is alleen het geval als men er lopend of fietsend naartoe gaat.’

Informatie cruciaal
Volgens de monitor missen veel klanten de juiste informatie om bewuste keuzes te maken. De webwinkel is hierbij hun belangrijkste informatiebron. ‘Consumenten willen wel, maar hebben richting nodig’, aldus Nijhof.

comments powered by Disqus