Aanpak spookoproepen in stroomversnelling

Aanpak spookoproepen in stroomversnelling
  • 13 oktober 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

De overlast van robottelefoontjes en nep-sms’jes groeit snel in Nederland. Telecombedrijven en toezichthouders werken aan nieuwe maatregelen om deze vorm van digitale oplichting in te dammen.

De Fraudehelpdesk ontving in de eerste negen maanden van 2025 al 45.000 meldingen over telefonische fraude, meer dan in heel 2024. Criminelen gebruiken ‘application to person’-diensten om automatisch berichten te versturen of te bellen met als doel om klanten op te lichten. Vaak worden buitenlandse nummers gebruikt die door zogeheten ‘spoofing’ lijken op Nederlandse nummers.

Spoofing lastig te traceren
Spoofing, waarbij een telefoonnummer wordt nagebootst, is technisch toegestaan en zelfs noodzakelijk voor internationaal telefoonverkeer. Het wordt echter strafbaar wanneer het wordt ingezet voor misleiding. Door het gebrek aan controle in het telefoonnetwerk blijft de afzender van frauduleuze oproepen meestal onbekend. Telecomproviders vertrouwen er onderling op dat alleen legitieme nummers gebruikt worden.

Regels belemmeren aanpak
Telecomproviders zijn verplicht alle oproepen door te geven en mogen verkeersgegevens niet inzetten om fraude te detecteren. Deze regels zijn gebaseerd op de Europese ePrivacy-richtlijn uit 2002. In andere landen, zoals Italië en de Verenigde Staten, zijn al technologische oplossingen ingevoerd om oproepverificatie mogelijk te maken, met aantoonbare daling van de overlast als gevolg.

Nederlandse initiatieven
In Nederland werkt COIN, het samenwerkingsverband van telecomproviders, aan technische oplossingen zoals een afzenderfilter voor sms-verkeer en anti-spoofingcontroles voor inkomende buitenlandse gesprekken. Ook banken willen klantverificatie koppelen aan telefoongesprekken bij hoge transacties. Hiervoor is aanpassing van de Telecommunicatiewet nodig, maar dit proces verloopt traag.

Bron: NRC

comments powered by Disqus