Onderzoek naar klantgerichtheid bij woningcorporaties

Onderzoek naar klantgerichtheid bij woningcorporaties
  • 3 oktober 2025
  • Kel Koenen

Hoe klantgericht werken woningcorporaties in de praktijk echt zijn, is de centrale vraag in een nieuw onderzoek dat moveXM Nederland (KCM, Inceptivize, Feeddex en 5-Sterrenspecialist) en adviesbureau TOTE-M gezamenlijk uitvoeren. Hoewel vrijwel alle corporaties klantgerichtheid als speerpunt benoemen, blijken de uitkomsten in de praktijk nog wisselend.

Het onderzoek brengt in kaart hoe klantgericht werken binnen corporaties wordt verankerd: van visie en klantbeloften tot gedragsrichtlijnen en de mate waarin medewerkers er daadwerkelijk naar handelen. Ook wordt onderzocht of er een verband zichtbaar is tussen interne borging van klantgerichtheid en de tevredenheid van huurders. Inmiddels hebben ruim vijftig corporaties deelgenomen; inschrijving is mogelijk tot 15 oktober.

‘Met dit onderzoek willen we niet alleen inzicht bieden in waar corporaties staan, maar ook inspiratie geven voor de volgende stap’, zegt Kees Kerkvliet, managing director van TOTE-M. ‘Klantgericht werken gaat verder dan processen optimaliseren; het vraagt om een cultuur waarin medewerkers dagelijks het verschil maken voor huurders.’

Deelnemende corporaties ontvangen een persoonlijk rapport met hun resultaten, een benchmark ten opzichte van andere corporaties en toegang tot de sectorbrede uitkomsten. Die worden gepresenteerd tijdens het event Klantgericht werken in corporatieland op 10 november 2025 bij Beeckestijn Business School in Leusden.

comments powered by Disqus