Unilever stopt met onduidelijke duurzaamheidsclaims

Na overleg met toezichthouder ACM past Unilever vanaf 2026 de duurzaamheidscommunicatie op verpakkingen aan. Aanleiding is een klacht van de Consumentenbond over misleidende claims.
Unilever verwijdert vage duurzaamheidsclaims van verpakkingen zoals ‘duurzaam geteelde pinda’s’, ‘duurzaam verbouwde groente’ en ‘duurzame verpakking’. De Consumentenbond bekritiseerde deze termen in de Consumentengids en vroeg de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om op te treden. In reactie daarop heeft Unilever afgesproken om de meeste verpakkingen vóór 1 januari 2026 aan te passen.
Uitfasering oude verpakkingen
Hoewel sommige aanpassingen al zijn doorgevoerd, zullen producten met oude verpakkingen nog enige tijd in de winkels liggen. Supermarkten mogen bestaande voorraden na 1 januari 2026 blijven verkopen. In het eerste kwartaal van dat jaar moeten de meeste producten met aangepaste verpakking beschikbaar zijn.
Toezicht op sector
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, licht toe: ‘Wij zijn blij dat het bedrijf stopt met vage en algemene duurzaamheidsclaims die onduidelijk zijn voor consumenten. De ACM juicht het toe dat bedrijven verduurzamen en daarover eerlijk communiceren.’
De ACM onderzoekt dit jaar duurzaamheidsclaims binnen de levensmiddelensector en verwacht later in 2025 resultaten te publiceren. Het doel is om consumenten betrouwbare informatie te bieden en eerlijke concurrentie tussen bedrijven te bevorderen.
