Den Haag: digitalisering in dienst van mens en stad

Den Haag: digitalisering in dienst van mens en stad
  • 5 november 2025
  • Kel Koenen

De gemeente Den Haag heeft vandaag haar i-Visie 2035 gepresenteerd: een toekomstplan dat richting geeft aan de digitalisering van de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering in de komende tien jaar. Van slimme chatbots tot straatverlichting die automatisch reageert op voetgangers – de stad wil technologie inzetten om het leven van inwoners, ondernemers en bezoekers makkelijker te maken.

Volgens wethouder Hilbert Bredemeijer draait digitalisering niet om vervanging, maar om versterking van mensen. ‘Digitalisering is er niet om mensen te vervangen, maar om mensen te versterken. Digitalisering moet dan ook in dienst staan van bewoners, waarbij kansen worden benut en risico's worden vermeden’, zegt hij. ‘We werken toe naar digitale dienstverlening op maat, waarbij gemak, betrouwbare informatie, veiligheid en privacy vooropstaan. Bovendien zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen – ook bewoners die minder digitaal vaardig zijn.’

De i-Visie 2035 beschrijft zowel kansen als risico’s van de digitale transitie. Denk aan chatbots die inwoners direct doorverwijzen naar de juiste ambtenaar of apps waarmee parkeervergunningen eenvoudiger kunnen worden aangevraagd. Tegelijkertijd vraagt de inzet van slimme technologie om stevige waarborgen voor privacy, veiligheid en gelijke toegang.

De visie onderscheidt twee domeinen: de digitale stad en de digitale organisatie. Voor de stad ligt de focus op inclusieve dienstverlening, burgerparticipatie en verantwoord gebruik van data en technologie. Binnen de gemeentelijke organisatie moet datagedreven werken de norm worden, ondersteund door een toekomstbestendige IT-infrastructuur en goed opgeleide medewerkers.

Volgens Dennis Ravensbergen, CIO en opsteller van de visie, sluit het plan aan bij landelijke richtlijnen, ‘Onze Haagse i-Visie 2035 sluit volledig aan op de Nederlandse Digitalisering Strategie. Daarbij is samenwerking tussen overheidsorganisaties essentieel, zodat inwoners – ongeacht waar ze wonen – profiteren van betrouwbare en slimme digitale dienstverlening.’

comments powered by Disqus