Topic: NPS
VisionFirst #9 - Cosmo Hairstyling
  • 20 november 2018
  • Redactie

VisionFirst #9 - Cosmo Hairstyling

Zeggen dat je als bedrijf de klant centraal zet, is niet zo moeilijk. Maar hoe je dit vervolgens in de praktijk vormgeeft, is stukken interessanter. In de rubriek VisionFirst krijgen merken een podium om hun visie op klantcontact te delen. Wat is hun strategie en waar geloven ze absoluut niet in? Ditmaal doet Ellis van der Slikke, digital marketing manager bij Wave International (moederbedrijf van Cosmo Hairstyling), hier een boekje over open.

Pieter Zwart (Coolblue): 'Klanttevredenheid is een data play'
  • 30 mei 2018
  • Redactie

Pieter Zwart (Coolblue): 'Klanttevredenheid is een data play'

Coolblue flikt het opnieuw: voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. In de geschiedenis van deze verkiezing won slechts één keer eerder hetzelfde bedrijf twee keer. Destijds was de concurrentie minder moordend dan nu, dus een prestatie van formaat van Coolblue. Het verhaal van de (online) retailer is bekend: van een studentenkamer uitgegroeid tot goedlopend bedrijf dat in 2017 voor het eerst meer dan een miljard euro omzet behaalde. Op die studentenkamer stonden twee woorden op een flip-over: EBITDA en NPS. Coolblue-oprichter Pieter Zwart legt uit dat die twee termen daar niet zomaar op stonden.

Gij zult niet oordelen
  • 27 december 2017
  • Lotte Willemsen

Gij zult niet oordelen

Ik ben 4.8 sterren waard. Zo beoordelen de chauffeurs van Uber mij als klant. Dat ontdekte ik – tot mijn schrik – toen ik een tijdje terug inlogde op mijn account bij ze. Ineens werd mijn waarde als klant teruggebracht tot dat ene cijfertje: een 4.8 op een vijfpuntsschaal. Niet slecht, zou je zeggen. Desondanks vroeg ik mij af waarom het geen 4.9 was. Of een 5.0? Ik ben toch een heel loyale (lees: luie) klant? Ik boek regelmatig een ritje. Omdat het regent, omdat ik te laat ben voor een meeting, of te moe ben om nog op de fiets te stappen. En had ik Uber niet aanbevolen aan minstens dertig anderen?

NPS is soms net cabaret
  • 06 oktober 2017
  • Gerrit Piksen

NPS is soms net cabaret

Cabaretier Pieter Derks zei laatst dit in het tv-programma Kanniewaarzijn*: 'Hoe kan het toch dat al die bedrijven die waanzinnige en gave en fantastische dingen maken, het zelfvertrouwen hebben van een meisje van dertien met twee buitenboordbeugels, dood haar en een afritsbroek?' Zijn conclusie: stop met het vragen om feedback. Als er echt iets mis gaat hoor je het wel (bij Kanniewaarzijn, bijvoorbeeld). Het zette mij aan het denken. Want hij heeft een punt, we worden doodgegooid met feedbackverzoeken. En is dat wel zo nodig?


Iedere woensdagmiddag op de hoogte van het laatste nieuws?

Inschrijven