Topic: NPS
NPS gebaseerd op bedrog
  • 07 september 2016
  • Redactie

NPS gebaseerd op bedrog

NPS lijkt de heilige graal in servicemanagement. Maar de uitvinder van de Net Promoter Score, Fred Reichheld, is al in 2007 ontmaskerd als fraudeur. Hij baseerde de voorspellende kracht van NPS op data uit het verleden, wat de Amerikaanse wetenschapper Byron Sharp tot de uitspraak ‘it’s fake science’ bracht. In 2014 deed RUG-professor Peter Verhoef eigen onderzoek naar de voorspellende kracht van de Net Promoter Score. Ook hij concludeert dat het model geen goede voorspeller van bedrijfsgroei is. Ronald Voorn, oprichter Science for Business Group, is - op z’n zachtst gezegd - evenmin overtuigd: “NPS zegt gewoon niet zo veel.”

Neuromarketing en NPS tijdens NCCC
  • 31 mei 2016
  • Redactie

Neuromarketing en NPS tijdens NCCC

Als zelfs het gerespecteerde NOS Journaal er eind mei een item van maakt, dan zal neuromarketing dus wel echt een hype zijn. Natuurlijk hadden we als vakredactie van CustomerFirst in april al een coververhaal over het onderwerp. En we programmeren neuromarketing vanzelfsprekend voor het 20ste Nationaal Customer Contact Congres op 16 juni aanstaande. Martin de Munnik, auteur van De Koopknop, neemt daar een boeiende, interactieve presentatie voor zijn rekening, waarin hij onder meer een relatie legt tussen het brein en de NPS-score.


Iedere woensdagmiddag op de hoogte van het laatste nieuws?

Inschrijven