Flitsbezorging? Niet in mijn stad! Of toch wel?

Flitsbezorging? Niet in mijn stad! Of toch wel?
  • 24 juni 2022
  • Gastauteur

In 2021 en 2022 vlogen flitsbezorgdiensten als paddenstoelen uit de grond in de grote steden. Onder andere Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht omarmden deze diensten massaal, totdat de eerste klachten kwamen. De bezorgers zouden overlast geven, het straatbeeld veranderde en de bezorgers die naar adressen raceten leverden gevaarlijke situaties op.

De steden waar al flitsbezorging was, namen maatregelen zodat de opmars van flitsbezorging geremd zou worden. In de steden waar nog geen flitsbezorging was kwam protest, wat bijvoorbeeld in Gouda leidde tot een verbod van één jaar op darkstores. Door hoe flitsbezorging de laatste maanden in het nieuw kwam, lijkt de Nederlandse consument ook niet meer zo happig op deze manier van bezorgen. Uit ons onderzoek onder ruim 1.000 consumenten blijkt namelijk dat van de consumenten die nog geen flitsbezorging in hun woonplaats hebben, 61 procent aangeeft hier maar wat blij mee te zijn.

De consumenten die al wel van deze bezorgdiensten gebruik mogen maken, zien dat dit een effect heeft op het straatbeeld. Maar liefst 47 procent vindt dat dit beeld ten negatieve is veranderd. En dat is zonde, want flitsbezorging kan ontzettend veel opleveren als het goed is ingericht. En ook retailers lijken dit besef steeds meer te krijgen.

Zo zetten onder andere Blokker en CoolBlue inmiddels ook fietsers in om snel te kunnen leveren in de grote steden. Maar hoe kunnen we een fietssysteem ontwikkelen dat geen overlast veroorzaakt en waarbij consumenten kunnen genieten van het feit dat hun pakje in een handomdraai in huis is? En dat hoeft dan ook weer niet binnen tien minuten als we de consument mogen geloven. Maar liefst 86 procent vindt bezorging binnen tien minuten overdreven.

Met die eis kunnen retailers aan de slag. Binnen tien minuten is nergens voor nodig en kan voor gevaarlijke toestanden zorgen, waarbij flitsbezorgers de verkeersregels niet zo nauw nemen om maar op tijd dat pakketje af te leveren. Maar om een optimaal fietssysteem in te richten, moeten verschillende retailers gaan samenwerken. Waar ik namelijk voor pleit is één systeem van fietskoeriers die een efficiënte route af kunnen leggen. Zoals we dat met bestelbusjes doen: de koerier haalt de pakketten op bij één locatie of wellicht bij verschillende darkstores en warehouses en legt dan die dag een uitgestippelde route af.

Maar ook bij bestelbusjes is er nog inefficiëntie omdat er verschillende vervoerders naar hetzelfde adres gaan. Dit kunnen we verbeteren bij een route voor de fietskoeriers, waarbij er slechts één vervoerder hoeft te zijn voor alle winkels in de buurt. Consumenten hebben dan hun pakket dezelfde dag in huis én hebben een vast gezicht dat hun pakketjes op de fiets komt brengen. Eén route met diverse stops zorgt er ook voor dat de bezorgers niet meer bij de darkstores rondhangen totdat ze aan het werk kunnen. Nog een punt van overlast opgelost.

Ik wil retailers dus op het hart drukken om met elkaar om tafel te gaan. Zoek niet naar je eigen bezorgdienst, maar kijk samen met de winkeliersvereniging hoe je de buurt zo leefbaar mogelijk kan houden door een fietssysteem in te richten. Maar liefst twaalf procent van de consumenten geeft aan alle producten binnen tien minuten in huis te willen hebben. Nu springen deze consumenten zelf op de fiets en komen het in je winkel halen.

De winkel is een gedeelte van de omzet kwijt als er een partij dit per fiets gaat brengen zoals Gorilla’s. Wat nodig is, is een pionier die het voortouw neemt en het gesprek aangaat om te kijken waar er samengewerkt kan worden en hoe fietskoeriers efficiënter in de stad of het dorp ingezet kunnen worden. Daar profiteert de consument van, maar ook de retailers die samen de kosten delen voor de inzet van fietskoeriers en positief bijdragen aan het milieu.

Jeroen Gehlen
co-founder van Wuunder

comments powered by Disqus