'Mooi om bij te dragen aan werkgeluk van anderen'

'Mooi om bij te dragen aan werkgeluk van anderen'
  • 13 oktober 2023
  • Ryan Baij

Op het hoofdkantoor van Cisco in Amsterdam-Zuidoost werkt Sander ten Hoedt (29) als productspecialist. Hij heeft in zijn rol veel B2B-klantcontact, waarbij hij organisaties helpt met het optimaliseren van hun employee experience (EX).

Ten Hoedt zijn rol is sinds de covid-periode belangrijker dan ooit. Hij denkt namelijk na over het goed inzetten van bedrijfspanden en hun functies in het huidige werkleven, waarin hybride meer en meer de overhand neemt. Hoe maak je van een kostenpost, wat een kantoor/pand (zoals in educatie/zorg is, een prettige plek voor de werknemer, zonder ze te dwingen daar altijd te zijn?

Drempel
‘Een goede employee experience creëren is één van mijn hoofddoelen’, zo schetst Ten Hoedt. ‘Een kantoorpand is allang niet meer een werkplek voor personeel. Het is veel meer en minder dan dat. Meer, omdat het meer een ontmoetingsplek is voor collega’s. Teambuildingsessies als iedereen op kantoor is, maar ook een basis voor als de helft van het personeel thuis werkt. Dat is in de nieuwe maatschappij heel belangrijk. Vanuit Cisco moeten we dan ook zorgen dat alle apparatuur, alle technologie, werkt. Zowel thuis als op kantoor. Mensen hebben het thuiswerken meer geaccepteerd, en technologie mag daarbij geen drempel opleveren. Tegelijkertijd moeten we ook de drempel om naar kantoor te komen proberen weg te nemen. Werknemers moeten op kantoor dezelfde ervaring krijgen dan thuis, zo niet beter. We moeten natuurlijk zorgen voor connectiviteit, maar het houdt tegenwoordig veel meer in dan dat. Iedereen moet makkelijk en veilig met elkaar in verbinding blijven. De klant laten zien wat de mogelijkheden daarin zijn, is wat mij drijft. Ik vind het leuk om organisaties te laten zien hoe je je werknemers bij elkaar kan houden, zonder dat ze elkaar de hele week zien.’

‘De drempel om naar kantoor te komen, proberen we weg te nemen’

Als voorbeeld noemt Ten Hoedt het ziekenhuis. Mede ook omdat zijn vader actief was in de zorg, vindt hij het mooi om bij te dragen aan deze sector. ‘Bij een ziekenhuis gaat het om hoe de patiënten worden geholpen. Onze systemen spelen een belangrijke rol van betekenis in de zorg, van patiënt- en medewerkeralarmering, tot efficiënte beddenlogistiek en medische asset tracking. Oplossingen die als doel hebben de zorgdruk te verminderen. De klant van de klant is het belangrijkste. Het is van meerwaarde voor de verpleging. Dat de technologie er al is om het werkleven voor deze mensen makkelijker te maken, is voor ons logisch, maar voor hun moet dat nog groeien. Dat ik kan bijdragen aan meer werkgeluk voor hen vind ik mooi om te doen. Als je zorgbreed echt laat zien hoe het mooier en efficiënter kan, zullen ze daar heel blij van worden.’

Uitrollen
En bij Cisco zelf dan? Een bedrijf met een groot pand, waar hybride werken toch ook al de norm is. Ten Hoedt is er zich terdege van bewust van: ‘Voor Covid werkte veel Cisco-personeel al hybride met gebruik van onze eigen oplossingen. Vandaar dat het voor ons aan de start van de Covid-periode geen probleem was om snel om te schakelen naar volledig remote werken. Nadat de coronamaatregelen werden opgeheven, heeft Cisco een tijdje gewacht met het bepalen van de juiste ‘hybrid work’-strategie en -beleid, maar die is nu volledig omarmd. Ik vind het op zich niet zo erg dat Cisco niet vooraan in de rij staat met het uitrollen van beleid. Gehaaste keuzes zijn niet altijd de beste keuzes. Cisco polst heel goed bij zijn eigen werknemers wat ze fijn vinden en er is een grote feedback loop. Het is goed om te zien dat een bedrijf wat EX verbetert bij anderen. Ik speel daar zelf dus ook graag een actieve rol in. Momenteel zijn we aan het nadenken over welke eisen we aan een pand stellen. Hoe kunnen we het beschikbare budget het beste inzetten om de gebruikervaring te optimaliseren? Die veranderingen worden later dit jaar nog doorgevoerd hier in Amsterdam. Het doel is dus dat het werknemersgeluk toeneemt.’

Structuur
Op de vraag of thuiswerken een generatie­dingetje is, is Ten Hoedt wel stellig: ‘Niet per sé. Het gaat om de situatie waarin de mensen nu zitten. Ouders met kinderen hebben als prioriteit natuurlijk hun kinderen. Ikzelf vindt het heerlijk om naar kantoor te komen, maar er zijn ook veel leeftijdsgenoten die thuiswerken prima vinden. Je kan wel goed grote groepen categoriseren en zien waar de problemen en oplossingen voor hybride werken liggen. Maar juist voor de uitzonderingen kan je het meest betekenen. Als iedereen zich prettig voelt in de structuur, maakt het niet uit of je op kantoor bent of thuis. Ik denk wel dat de contactmomenten tussen de generaties ook levend moet houden. Als de generaties elkaar niet meer ontmoeten, is de kennisoverdracht ook minder. Dat zou jammer zijn, want er is genoeg van elkaar te leren.’

Loyaal
Als we het nog kort met Ten Hoedt over zijn toekomst hebben, is hij heel duidelijk. ‘Ik zit hier goed. Cisco is zeker mijn plaats op dit moment. Ik krijg hier zoveel kansen, ik kan nog stappen maken, maar ik heb ook al heel veel ontwikkelingen mogen doormaken. Ik vind dat ik nu ook op een leuke plek zit, waarbij ik contact kan blijven hebben met de klant. Dat wil ik in de toekomst ook blijven doen, want ik wil graag horen wat er speelt. Ik ben iemand die graag loyaal is en dit bedrijf geeft me alle kansen. Ik ben hier gelukkig en nog lang niet uitgeleerd.’

Tekst Ryan Baij | Foto's Zuiver Beeld

Lees dit interview én alle andere artikelen in CustomerFirst nummer 08/09 - 2023

comments powered by Disqus