Young & Professional: Khadija Ahalli (31)

Young & Professional: Khadija Ahalli (31)
  • 7 augustus 2019
  • Nina van Klaveren

‘Waarom blijf je niet lekker waar je zit? Als jurist verdien je hartstikke goed!’ Khadija Ahalli heeft de opmerking meermaals voorbij horen komen, maar haar drive om het roer om te gooien won het van andermans meningen. De young professional is inmiddels teamleider bij VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) én praat vol bevlogenheid en passie over haar vak. 'Werk is zó belangrijk. Reden te meer om erin te investeren en hetgeen te doen wat jou een beter mens maakt.'

Fotografie: Zuiver Beeld

Hoe ben jij op deze functie terechtgekomen?
'Na mijn studie rechten ging ik aan de slag als jurist. In één woord werd ik gek. Ik miste menselijk contact, dus ben ik from scratch op zoek gegaan naar wat ik wel leuk vond. Ik zocht iets wat aansloot op mijn empathische karakter en mijn coachende vaardigheden. Ik kwam terecht bij een andere organisatie die mensen de arbeidsmarkt op helpt, waarna ik via-via belandde bij VDAB als teamleider. Nu haal ik alles uit mijn eigen talenten, waar ik anderen ook mee wil helpen. Het is een drijfveer dat ik zowel in mijn functie als bij deze organisatie een verschil kan maken; het maatschappelijk thema is voor mij echt een vereiste.'

In hoeverre herken jij je in de ‘typische millennial’?
'Er bestaat een gemeenschappelijke deler dat we zingeving zoeken in iets wat we vaak doen, zoals werken. Daarnaast onderscheiden we ons door digitale vaardigheden en dat we snel op iets kunnen anticiperen. Bij wijze van spreken moet ’s avonds een idee al ingezet zijn waar ik ’s ochtends mee wakker werd. We zijn op zoek naar vooruitgang, wat millennials onderscheidt van andere generaties. Dat resulteert er ook in dat wij beter om kunnen gaan met verandering dan oudere collega’s. Vroeger hadden we geen internet; vervolgens deden we alles met MSN; nu is álles digitaal. We hebben continue verandering doorgemaakt, wat ons verder zal helpen in de toekomst.'

Wat is een grote misvatting ten opzichte van millennials?
'Er bestaat het imago dat GenY’ers zichzelf op de eerste plaats zetten, wat een negatieve lading heeft. Wanneer je kijkt naar de grootste oorzaak van hoge verzuimcijfers – burn-outs – blijkt dat mensen te weinig voor zichzelf zorgen. Als je jezelf daadwerkelijk op de eerste plaats zet en een goede work-life balance zoekt, krijg je ademruimte in zowel je privéleven als in je werkende bestaan. Dat moet worden aangemoedigd, alleen dan kunnen we de cijfers reduceren waar we als maatschappij mee kampen.
Daarnaast bestaat er de perceptie dat millennials niet loyaal zijn. Dat is niet zo: in deze tijd is dit anders gedefinieerd. GenY’ers willen zich volledig voor een werkgever inzetten als hun talenten tot bloei kunnen komen gedurende een dienstverband, maar het betekent niet meer dat je tot aan je pensioen voor dezelfde baas blijft werken. Dat is ook logisch: het is niet meer interessant om een werknemer te hebben die ergens blijft hangen, want die evolueert niet meer. Je ontwikkelt pas als je jezelf de vraag blijft stellen of je echt gelukkig wordt van wat je nu doet, en of je daar nog steeds goed in bent. Bovendien creëer je als werkgever loyaliteit wanneer je flexibel omgaat met de werk-privébalans van medewerkers, aangezien ons privéleven en ons werkbestaan vandaag de dag dichter bij elkaar liggen dan ooit. Privé moet daarom een plek krijgen in het werkende leven. Wanneer je flexibel bent als werkgever, krijg je dat dubbel en dwars terug in de vorm van toewijding. Door mee te denken als werkgever schep je écht loyaliteit.'

Door mee te denken als werkgever schep je écht loyaliteit

Wat is de valkuil van millennials volgens jou?
'We worden ‘happyholics’ genoemd. Je werkt om geld te verdienen, maar inmiddels moet het ook meerwaarde brengen in je leven. We zoeken geluk op én naast het werk en we streven naar een goede balans. We zijn niet lui, maar we hebben een heel leven naast ons werk; die twee komen naast elkaar op de eerste plaats. Dit is ook onze valkuil. We hebben een goed uitgebouwd privéleven met een druk schema.
Maar ook op het werk geven we alles. Vervolgens raak je de controle kwijt en hebben al die prikkels controle over jóu. Digitale prikkels hebben hier ook een grote invloed op. Inmiddels hebben technologische impulsen controle over de mens in plaats van andersom, wat de tweede valkuil van millennials is. Iedereen in mijn omgeving heeft bijvoorbeeld moeite met concentratie – men kan het onderscheid niet meer maken tussen lange termijnprojecten en het blussen van brandjes, omdat we continu geprikkeld worden. Prioriteren wordt ons ontzettend lastig gemaakt. Op den duur raak je overprikkeld en val je uit.'

Hoe houd jij een goede balans tussen werk en privé?
'Twee jaar geleden heb ik een ‘digital detox’ gevolgd, wat écht een eye-opener was. Ik heb zelf op medisch gebied gezien wat al die digitale prikkels met je doen. Sindsdien ben ik mijn leven anders in gaan delen en kies ik er soms bewust voor om digitaal gezien uit te schakelen. Daardoor ben ik beter in het aangeven van mijn grenzen en heb ik zelf controle: ik zet mijn telefoon uit, zorg ervoor dat ik niet bereikbaar ben voor prikkels. Daar kies je zélf voor, wat je het gevoel kan geven dat jijzelf degene bent met de touwtjes in handen over de indeling van jouw eigen leven. Ik heb geleerd te luisteren naar mijn lichaam en tijd te nemen voor mezelf.'


Zie jij jezelf ook als millennial-topper en vind jij dat jouw stem een podium verdient? Of loopt er een jonge professional rond in jouw organisatie die je wel in deze rubriek vindt passen? Mail dan naar nina@customerfirst.nl, en je hoort snel van ons.

comments powered by Disqus