Kloppend Hart - 113Online

Kloppend Hart - 113Online
  • 3 juni 2015
  • Redactie

Dat mensen louter in de donkere maanden voor de kerst aan zelfdoding denken is een bakerpraatje. Het hele jaar rond zoeken mensen hulp bij 113Online om zelfdoding te voorkomen. Vorig jaar waren dat er 40.000. Dat is fors meer dan in 2013: 34.000. Ook het aantal mensen dat via 113Online internettherapie kreeg, of in een crisissituatie werd doorverwezen naar professionele hulp, steeg. Daarnaast vulden fors meer mensen een zelftest in om te kijken of ze hulp nodig hebben. “We willen het taboe doorbreken, zelfmoord bespreekbaar maken”, verklaart teamleider Ellen Kestens de werkzaamheden.

Lucht
“In de huidige maatschappij moet je succesvol zijn op allerlei gebieden: in je werk, je relatie, je sociale netwerk, enzovoorts. Die gedachte houdt mensen steeds meer in de klem. Chatten of bellen met ons helpt ze lucht te geven bij gedachten aan zelfmoord. Als vrijwilligers bieden we een luisterend oor en leveren we een wezenlijke bijdrage aan het beperken van suïcide. Vrijwilligers behandelen niet, kunnen wel doorschakelen naar een psychologenteam van 113Online dat overdag werkzaam is. We zoeken naar aansluiting, gaan na wat iemand direct verlangt, wil bereiken. Zelfmoord is een oplossing van een probleem, maar door erover te praten hopen we op een andere oplossing, een ander perspectief. We gaan uit van de kracht van de persoon zelf. Die moet structureel aan de slag gaan met omvorming van zijn gedachten.”

Chat effectief?
“We werken met zo’n 170 vrijwilligers. Die scholen en begeleiden we allen op dezelfde manier: welke fabels bestaan er over zelfdoding? Hoe maak je contact met een hulpvrager? Hoe sta je zelf in zo’n gesprek? In een driedaagse training met rollenspellen oefenen we hoe je grenzen trekt, wat er met jezelf gebeurt in contact met een hulpvrager. Vervolgens gaat de vrijwilliger aan de slag en krijgt feedback van de coaches en ook intervisie. Een gesprek met een hulpvrager afronden, blijkt moeilijk. Maar gemiddeld genomen duurt een telefoongesprek niet langer dan een half uur. Hoe je een gesprek voert, baseren we deels op eigen ervaring en onderzoek. Momenteel  houdt een  onderzoeker zich bezig met de effectiviteit van chat.”

Antonie Kamerling
Bij de zelfhulpcursus ‘Leven onder controle’ krijgen deelnemers gedurende zes weken iedere week informatie en zelfhulpopdrachten gericht op het verminderen van suïcidale gedachten en gevoelens. In 2014 hebben 459 mensen de zelfhulpcursus gevolgd. Daarnaast is 34 keer nazorg geboden of doorverwezen naar professionele hulp elders door middel van een verwijsbrief.
Pieken zijn redelijk onvoorspelbaar. Pijnpunt vormt dan ook het inroosteren van de vrijwilligers. “Dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd, zie je niet aankomen. Dat heeft echter wel effect.” 
Via verbeter@113online.nl kunnen hulpvragers verbetersuggesties achterlaten. Diverse branches, waaronder de schuldhulpverlening, onderwijs, politie volgen succesvolle gatekeeperstrainingen via 113Online en leren gedachten over zelfdoding te signaleren en bespreekbaar te maken. Daarnaast bezoekt de organisatie GGZ-instellingen om te inventariseren hoe het loopt met de implementatie van richtlijnen voor suïcidepreventie.  Investeringen volgen op het gebied van meer online modules.

Facts & figures:
113Online is een onafhankelijke GGZ-instelling gesubsidieerd door het ministerie van VWS die nu 5 jaar bestaat. De organisatie is opgericht omdat veel mensen er huiverig voor zijn om met zelfmoordgedachten hulp te zoeken bij een psycholoog, therapeut of psychiater. 113Online biedt online hulp en via diverse contactkanalen aan suïcidale mensen en hun naasten.. Deze hulp is anoniem, gratis en volstrekt vertrouwelijk. Geschat wordt dat de instelling tientallen, wellicht honderden levens per jaar redt en dat veel suïcidepogingen worden voorkomen.











  • 13 betaalde fte’s en circa 170 vrijwilligers.
  • Contactkanalen zijn telefonie, e-mail en chat.
  • De telefoonlijn (0900-0113) is 24/7 bereikbaar.
  • De crisischat is dagelijks van 10 tot 23 uur bereikbaar. In 2014 zijn 7.167 telefonische en 12.298 chatoproepen beantwoord.
  • De professionals van 113Online kunnen weer doorverwijzen naar reguliere hulpverlening, zoals crisisdiensten van de GGZ. De hulpverleners van 113Online verrichtten in 2014 samen 2.462 crisisinterventies.
  • Online chattherapie bestaat uit maximaal acht therapiesessies met een vaste behandelaar. In 2014 hebben de professionals van 113Online gezamenlijk 774 online behandeltrajecten afgerond.
comments powered by Disqus