'Millennial-experts zitten zelf in je organisatie'

'Millennial-experts zitten zelf in je organisatie'
  • 3 juli 2018
  • Nina van Klaveren

Middenin het bos vond dit jaar op Parc Broekhuizen in Leersum het HR-congres plaats. De Klantenservice Federatie organiseerde samen met SUSA flexibel studentenwerk ook deze editie een middag vol boeiende sessies. Organisatiepsycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning schonk tijdens zijn keynote aandacht aan de effecten van verschillende generaties binnen een organisatie.

Cultuurupdate als CX-strategie
‘De belangrijkste vraag die bedrijven zichzelf en hun medewerkers moeten stellen, is waar je energie van krijgt’, trapte Bontekoning zijn sprekerssessie af. De bedrijfscultuur is daarin cruciaal, stelt hij. ‘Voor energie moet je voortdurend je eigen cultuur updaten. Als je tegen de muren van een cultuur aanloopt, heb je daar steun bij nodig. Het zijn dikwijls jongere werknemers die tegen deze belemmeringen aanlopen – verandering wordt door oudere collegas doorgaans minder belangrijk gevonden. Dat updaten is niet alleen van belang voor je eigen medewerkers; zij stralen tevredenheid uit naar klanten, waar dat uiteindelijk ook effect op heeft.’

Doodlopende herhalingen
Het verschil tussen jongere en oudere collegas is precies de zere plek waar de generatie-expert de vinger op legt. Interactie tussen generaties bepaalt volgens hem het tempo van het updaten van je organisatie. Om dat te kunnen bewerkstelligen is een goede energie vereist tussen verschillende generaties. ‘Daar is wederzijds respect voor nodig. Men moet met elkaar kunnen praten, ook over gevoelens, maar ook moet er met humor met elkaar worden omgegaan.’ Voornamelijk voor jongere werknemers is het belangrijk zich niet te laten afremmen. ‘Oude patronen worden niet herhaald uit vrije wil, dat is omdat er geen andere manier wordt gezien. Herhaling is een doodlopende weg.’


Millennial-experts
Juist de combinatie tussen de protestgeneratie (1940-1955) en millennials werkt wél, stelt Bontekoning. ‘Nodig een aantal senioren uit die nog fut hebben en zet ze tussen de millennials in je organisatie. Daar ontstaat een goede interactie, omdat beide generaties zoveel waarde hechten aan vrijheid.’ Maar ook mensen uit de verbindende generatie (1955-1970), ook wel generatie X genoemd, kunnen raakvlakken vinden met millennials. ‘Millennial-experts zitten zelf in je organisatie! Neem nou hun ouders, die naast ze staan en ze als geen ander kennen. Zet hen in!’, adviseert hij geestdriftig. Die verbindende generatie kan in dat geval daadwerkelijk verbinden, juist omdat deze generatie millennials niet direct bestempelt als lastig.

Jeugdigheid als medicijn
‘Geef millennials in je organisatie dezelfde handvaten als een ouder dat zou doen: geef ze geen regels, maar kaders. Ze geloven in een persoonlijke aanpak, hebben behoefte aan afwisseling en willen flexibiliteit, cohesie en openheid. Heb vertrouwen in de organisatie zelf én de rol van young professionals. Je krijgt namelijk júíst werkenergie van hun waarden, en dat is belangrijk: de toekomst van de vergrijzende organisatie is afhankelijk van de jeugdigheid van de komende generatie.’

Lees hier meer over de keynote van Geert Jan Waasdorp (mede-oprichter van de Academie voor Arbeidscommunicatie) over winnend werven met praktische tips.

comments powered by Disqus