‘Kennismanagement bereikt mate van volwassenheid’

'Kennismanagement bereikt mate van volwassenheid'
  • 9 juli 2014
  • Redactie

Social knowledge sharing speelt een steeds grotere rol, merkt Tinky Bart, directeur van The Knowledgebase Company. Deze trend dient zich op verscheidene manieren aan.

‘Ik zie dit in de vorm van klant helpt klant en agent helpt agent, maar ook in klant helpt agent. Het wordt steeds meer als een serieuze optie gezien om deze vorm van kennisdeling te laten aansluiten op de geformaliseerde kennisorganisatie. Hieraan zie je dat kennismanagement een mate van volwassenheid bereikt en dat het echt wordt gezien als een middel om de klantbeleving te optimaliseren’, concludeert Bart. In haar optiek is het dan ook niet langer de vraag óf klanten met kennismanagement aan de slag moeten, maar meer de manier waarop de aanwezige expertise kan worden gedeeld en benut.

Gelet op de ontwikkeling dat klanten steeds mondiger worden en linksom of rechtsom antwoord willen hebben op hun vraag, pleit The Knowledgebase Company nadrukkelijk voor de toepassing van kennismanagement. De adviestak die onderdeel is van Tele’Train Groep focust zich hierbij op meerdere branches, waaronder telecombedrijven, (online) retailers, goede doelen en energiemaatschappijen. Bart: ‘Wat ons opvalt is dat deze bedrijven hun kennis graag delen en van elkaar willen leren. Daardoor kunnen ze het net even anders aanpakken dan wat het meest voor de hand ligt.’

Dna
Sinds een week zetelt TKC in een nieuw onderkomen in Baarn. Het verlaten van het Amsterdamse pand van Tele’Train Group, waarvan het onderdeel is, heeft verder geen diepere betekenis. ‘Daar zaten we slechts tijdelijk. Na de overname zijn we op zoek gegaan naar een eigen locatie. Die hebben we nu gevonden in een monumentaal pand in Baarn, centraal gelegen in Nederland. Qua organisatie verandert er niets’, benadrukt Bart. 

Inhouse beschikt de kennisexpert nu over de ruimte om workshops te geven of user group meetings en kmm-verdiepingssessies te organiseren. ‘En middenin ons kantoor staat The Base. Dat is een plek waar ons team kan overleggen, kennis kan delen en oplossingen kan bedenken. Hiermee komt ons dna terug in het pand en dat geeft energie!’

comments powered by Disqus