Winnaars Accenture Innovation Awards 2014

Winnaars Accenture Innovation Awards 2014
  • 17 november 2014

Accenture heeft de Innovation Awards 2014 uitgereikt. In Amsterdam is Gerald Schotman, tot voor kort Chief Technology Officer van Shell, uitgeroepen tot Innovator van het Jaar. Daarnaast wisten onder meer Fairzekering en eTag & eTrack de juryleden te bekoren.

De lijst met winnaars van een zogeheten Blauwe Tulp ziet er ditmaal als volgt uit:

* Communications + Travel & Transportation - eTag & eTrack. Deze twee innovaties maken bagage ‘connected’: via een smartphone app kunnen passagiers hun bagage digitaal inchecken en volgen gedurende de reis. eTag is een elektronisch bagagelabel waarmee je je koffer digitaal kunt inchecken. eTrack is een device dat je in je koffer stopt zodat je altijd weet waar je bagage is.
* Consumer Products & Services + Energy & Chemicals - Dr Ten BV. De zeezoutbatterij is een nieuwe batterij die in de afgelopen jaren is ontwikkeld door Dr Ten nadat uitvinder Marnix ten Kortenaar in 2007 constateerde dat arme mensen in afgelegen gebieden in Afrika behoefte hadden aan een betere, goedkopere en schonere batterij voor de opslag van zonne-energie. De batterij bestaat uit natuurlijke materialen en heeft zeezout als belangrijkste component.
* (E)Retail - CrowdyHouse is een online marktplaats voor meer dan 1 miljoen zelf producerende designers wereldwijd. De marktplaats richt zich onder meer op meubels en modeartikelen. CrowdyHouse geeft designers de mogelijkheid om salescampagnes te draaien om de producten in serie te produceren.
* Financial Services - Fairzekering beloont veilige rijders door ze minder premie te laten betalen. Door klanten inzicht te bieden in gedrag kan de veiligheid in Nederland toenemen. Mensen die bewust veilig rijden verdienen een lagere verzekeringspremie. Dat betekent dat verzekeraars veilig rijden in risicoselectie dynamisch moeten gaan prijzen.
* Health - AbcdeSIM is de eerste serious game in Nederland waarvoor een arts (nascholing) studiepunten ontvangt. AbcdeSIM wordt inmiddels gebruikt door ruim twintig ziekenhuizen in meer dan drie landen.
* High Tech - Medimetrics biedt ‘s werelds eerste en enige interactieve (medicijn)doseer- en controlesysteem in fysieke pilvorm. 
* Media & Entertainment - Blendle is een platform waarop gebruikers artikels uit kranten en magazines per stuk kunnen aankopen, om die vervolgens ook te kunnen delen via social media. Het platform slaat de brug tussen papieren en digitale journalistiek, door de sterke verhalen uit dagbladen en magazines naar een online omgeving te brengen waar lezers op een zeer eenvoudige manier ze kunnen aankopen.
* Public Service 4Silence – Whisstone is een betonnen constructie met daarin holtes die naast het wegdek lopen. De holtes veroorzaken verschillen in geluidsdruk, met het resoneren van geluid tot gevolg. Geluid (lawaai) kan daardoor van richting worden veranderd. Onder een hoek van ca. 30 graden wordt geluid omhoog gestuurd, daar waar het niet tot overlast leidt.

Innovator of the Year
Een vakjury onder leiding van 2013-winnaar Rob van Leen (DSM), heeft Gerald Schotman, Shell Chief Technology Officer uitgeroepen tot Innovator of the Year 2014. Binnen de organisatie heeft hij de afgelopen jaren meerdere technologische vernieuwingen doorgevoerd. Per 1 oktober 2014 is Schotman begonnen als directeur bij de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM).

Groene Tulp
De Groene Tulp, een prijs voor innovaties op het terrein van duurzaamheid, ging naar Groasis technologie. Dit is een goedkope duurzame oplossing om gedegradeerde/geërodeerde land te planten met bomen. Het is de enige oplossing om dit te doen zonder gebruik van energie en irrigatie. Het biedt een significant economische en sociale impact voor ontwikkelde en onderontwikkelde landen.

Publieksprijs
Met 3.500 stemmen ging de publieksprijs naar United Wardrobe. Op deze sociale marktplaats voor kleding kunnen mensen rondneuzen in kledingkasten van ruim 15.000 actieve gebruikers. Het werkt eenvoudig: je ziet een product en betaalt veilig met iDEAL of PayPal aan United Wardrobe. Zij laten de verkoper vervolgens weten dat het geld veilig ontvangen is. Na verzending en ontvangst van het pakketje, wordt het bedrag naar de verkoper overgemaakt.
 
In totaal hadden bijna 750 initiatieven zich ingeschreven voor de Accenture Innovation Awards 2014,een jaarlijks initiatief om innovatieve prestaties te erkennen. De inzendingen zijn beoordeeld door 129  juryleden in tien industrieën en nagenoeg 50.000 mensen stemden via de website op de publieksprijs.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link