Belgische Harvest Group neemt Unamic/HCN over

Belgische Harvest Group neemt Unamic/HCN over
  • 07 april 2015

Het Antwerpse contactcenter Harvest Group neemt de Belgische contactcenteractiviteiten van zijn Nederlandse branchegenoot Unamic/HCN over, gevestigd in Leuven, onderdeel van de Xerox Groep. ‘Toen ik november vorig jaar hoorde van de dreigende sluiting bij Unamic - omdat hun grootste klant energiebedrijf ENI vertrok- ben ik in actie gekomen,’ aldus Eric Ignoul directeur Harvest Group.

Als we vlak voor Pasen Ignoul interviewen, komt hij net uit Leuven waar hij de blijde boodschap heeft verkondigd. De overname is een feit. Ignoul: ‘Ik zag een zaal vol verdrietige mensen. Toen ik vertelde dat we een doorstart gingen maken, kwam er weer leven in hun ogen. Dat was zo mooi om te zien. Ik vond het vreselijk dat 230 goed getrainde contactcentermedewerkers hun baan zouden verliezen. Dat zou een drama zijn geweest. Ik heb iets negatief’s omgezet in een kans. Vooralsnog krijgen 200 medewerkers een jaarcontract.’

Nieuw businessplan
Ignoul ziet zeker mogelijkheden voor Unamic. Vooral omdat hij onlangs succesvol een nieuw businessplan heeft doorgevoerd bij Harvest Group, 140 medewerkers groot. 'Ik zit 20 jaar in dit vak en constateerde dat teveel ondersteunende afdelingen drukten op de efficiency van medewerkers. Dit old school-model werkt niet meer. Ik heb dus een aantal vernieuwingen doorgevoerd qua aansturing, organisatie en set-up van het contactcenter. Onze aanpak is succesvol, we groeien en maken winst. Dat is bijzonder, omdat contactcenters in België het niet makkelijk hebben. En dat heeft weer alles te maken met onze hoge belasting op arbeid ten behoeve van Vadertje Staat! Om op die kosten te besparen hebben we ervoor gekozen de ICT-afdeling te outsourcen. We werken nu in de cloud. Dat is beter, sneller en goedkoper. Opdrachtgevers hebben de neiging uit te wijken naar andere landen, waaronder naar Nederland, maar ook naar Tunesië wat ENI nu gaat doet.’

Toekomstvisie
Ignoul heeft alle vertrouwen in de toekomst. ‘Door de overname worden we nu een grote speler. Zeg maar dat we mee gaan doen in de eerste nationale divisie. De grote opdrachtgevers zullen nu sneller contact met ons gaan zoeken. Feitelijk hebben we een grote broer overgenomen. ENI heeft niet van de ene op de andere dag het contract met Unamic opgezegd. Ze maken gebruik van een zogenaamde langzame uitfacering. De medewerkers van Unamic heb ik gevraagd om ontzettend hun best te gaan doen voor deze klant, zodat hij uiteindelijk met pijn in zijn hart vertrekt!' 
 

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link