Crowdynews filtert social media Tour de France

Crowdynews filtert social media Tour de France
  • 6 juli 2015
  • Redactie

De Groningse ict-dienstverlener Crowdynews ondersteunt de Vlaamse nieuwswebsite HLN.be in het realtime tonen van relevante social-mediaberichten over de Tour de France. Voor de beschikbaarheid en snelheid van de dienst, steunt Crowdynews op internetperformancebedrijf Dyn.

Dagelijks worden er ruim 500 miljoen social-mediapostings geplaatst. Maar deze bevatten vaak ruis en zijn dus niet altijd relevant voor nieuwswebsites. Crowdynews biedt een platform waarmee social-mediapostings worden gefilterd en verzameld. Het startpunt van dit proces is het artikel, legt Crowdynews-oprichter Edwin Kuipers uit. ‘Op basis van de trefwoorden in het artikel wordt er op verschillende social media, namelijk Facebook, Twitter, Youtube en Instagram, gezocht naar berichten. Die worden geselecteerd, gerangschikt en gefilterd.’ Nieuwswebsite HLN.be werkt met deze technologie en plaatst tijdens de Tour, volgens Kuipers louter relevante, social media-berichten realtime door in een carrousel op hun website.

Unieke taalonafhankelijkheid
'Het selectieproces gebeurt zo scherp dat klanten zich geen zorgen hoeven te maken over de mogelijkheid dat er irrelevante of aanstootgevende berichten worden getoond op de website', beweert Kuipers. 'Bovendien werkt dit proces voor vijfentwintig verschillende talen in dertig landen. Deze taalonafhankelijkheid maakt ons platform dan ook uniek. En hierdoor is het voor ons ook mogelijk om berichten over een evenement als de Tour de France op een Vlaamse website te tonen in het Nederlands, Engels en Frans.’

Continuïteit
De beschikbaarheid en snelheid van de dienst worden gerealiseerd door internetperformancebedrijf Dyn. Volgens Mark van der Walle, senior DevOps Engineer van Crowdynews, kan het bedrijf dankzij Dyn het Tour de France-project bedenken en in de markt zetten, zonder dat het bedrijf zorgen hoeft te maken over of de infrastructuur dat wel aankan. ‘Wanneer er hick-ups zijn in de verspreiding, raakt dit ons in het hart van de dienstverlening. Daarom zijn beschikbaarheid, snelheid en continuïteit ook cruciaal voor het leveren van de dienst aan HLN.be.

Bron: Computable.nl

comments powered by Disqus