ReviewFirst #2: 'Olietankers en speedboten' van Menno Lanting

ReviewFirst #2: 'Olietankers en speedboten' van Menno Lanting
  • 23 december 2015
  • Redactie

In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Sanne Keurentjes, flexcoördinator KPN, beveelt 'Olietankers en speedboten' aan.

'Hoe overleef je als grote organisatie in een omgeving met zoveel wendbare spelers? In dit boek draait alles om deze vraag. Lanting neemt je mee in zijn reis langs partijen als Uber, Airbnb en Netflix en toont aan waarom zij zo succesvol zijn. Een gezamenlijke factor is dat ze iedereen in de organisatie als talent behandelen. Ze selecteren scherp aan de poort, betrekken collega’s overal bij en staan toe dat mensen fouten maken. Beschouw je medewerkers als vrijwilligers die elke dag een keuze hebben iets anders te gaan doen.
Op basis van alle gevoerde gesprekken komt de auteur tot 7 direct toepasbare principes van wendbaar werken. Transparantie is er één bijvoorbeeld. Voor mij is dit niet los te zien van vertrouwen. Als je open bent over wie de beslissing heeft genomen alsook wie er verantwoordelijk is voor de consequenties, zijn collega’s veel minder bezig met hoe een beslissing tot stand is gekomen.
Zoals in het boek beschreven beschouw ik KPN als een olietanker. Het kunnen meebewegen in een markt waar een WhatsApp een enorme verandering teweegbrengt, is een uitdaging. Dit boek is voor mij leidend bij mijn zoektocht naar de transitie van olietanker naar speedboot.'

comments powered by Disqus