Stichting Nationale CQ-test gaat voor imagoverbetering klantcontactsector

Stichting Nationale CQ-test gaat voor imagoverbetering klantcontactsector
  • 11 april 2016
  • Redactie

Vertegenwoordigers van Randstad, de Klantenservice Federatie en sectorpartijen als Pegamento, Meurs HRM, Harver en HDLG hebben samen de nieuwe stichting Nationale CQ-test opgericht. De betrokkenen streven naar een verbetering van het niveau van klantcontact in alle sectoren in Nederland.

De betreffende stichting gaat investeren in een verbetering van het imago van het vakgebied en de ontwikkeling van medewerkers. Volgens de initiatiefnemers is dit nodig ‘omdat de functie van klantadviseur nu en in de toekomst steeds meer kennis en vaardigheden vergt’. De partners gaan activiteiten organiseren die klantadviseurs helpen in groei en ontwikkeling en daarmee investeren ze eveneens in een verbetering van het werkklimaat, werkgeluk en medewerkertevredenheid binnen klantenserviceafdelingen. Uiteindelijk moet dat zich uitbetalen naar betere dienstverlening en service voor consumenten en klanten van bedrijven.

Expertise-kenniscentrum
Ostar Toonen, directeur Randstad Callflex en voorzitter van de stichting: ‘Het vak van klantadviseur is nog te vaak omgeven met het beeld dat mensen alleen de telefoon opnemen. Werken als klantadviseur houdt echter veel meer in dan dat. Zo vraagt de opkomst van customer experience, omnichannel en social media nieuwe en specifieke vaardigheden van mensen. Via de stichting willen we klantcontact naar een hoger niveau tillen. Dat gaan we onder meer doen via het opzetten van een expertise-kenniscentrum en nadrukkelijke samenwerking met de KSF en ministeries.’

Bij de meest recente editie van de Nationale CQ-test in november vorig jaar kwam Anouk Bakker van Webhelp Nederland als winnaar uit de bus.


Fotobijschrift (van links naar rechts): voorzitter Ostar Toonen (Randstad), secretaris Geeske te Gussinklo (directeur KSF) en penningmeester Adem Var (ZZP).

comments powered by Disqus