Onderzoek via WhatsApp kent hoge respons

Onderzoek via WhatsApp kent hoge respons
  • 21 juli 2016

SAMR maakt onderzoek via WhatsApp mogelijk. Volgens de ‘customer science company’ zorgt deze optie voor een hoge respons en enthousiaste deelnemers.

Pascal van Hattum, innovatiemanager van SAMR, stelt dat end-to-end encryptie nogal wat technische uitdagingen oplevert om WhatsApp in te zetten voor datacollectie. ‘Stuur je zomaar een berichtje naar een verzendlijst, dan loop je het risico dat je bericht als spam wordt gerapporteerd en WhatsApp jou voor een bepaalde tijd - of zelfs permanent - blokkeert.’ Desondanks kwam het afgelopen periode tot een succesvolle pilot om kwantitatief onderzoek te verrichten via het populaire social media platform.

Engagement
SAMR zegt ‘speciale software’ te gebruiken om alle chats in één keer te kunnen exporteren. Daarbij schreef het een speciaal programma om de individuele antwoorden te lezen en te analyseren, waarmee het ook mogelijk is om snel terugkoppeling in een online dashboard te geven. WhatsApp wordt door het Leusdense onderzoeksbureau ingezet voor gesloten vragen (single en multiple), open vragen, foto-, video-, en audiovragen en een combinatie van gesloten en open vragen.

De resultaten kenmerken een ‘enorm hoge respons’, aldus Van Hattum. ‘Daar stonden we regelmatig van versteld. 75% van alle respons komt binnen twee uur binnen.’ De innovatiemanager bespeurt enkele grote voordelen van WhatsApp-onderzoek, waaronder ‘in the moment’-toepassingen, de vriendelijkheid van dit medium voor respondenten en de hoge mate van engagement van deelnemers. ‘We kregen heel positieve feedback van de panelleden. Bij de evaluatie gaf 95% aan dat we zeker door moesten gaan met deze manier van onderzoek. Dat gaan we dan ook doen.’

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link