St. Antonius meest patiëntgericht

St. Antonius meest patiëntgericht
  • 7 oktober 2016
  • Redactie

Het St. Antonius Ziekenhuis prijkt bovenaan de lijst van meest patiëntgerichte ziekenhuizen die is opgesteld door marketingadviesbureau DVJ Insights. De zogeheten Patient Centricity Scan is toegepast op 28 UMC’s en topklinische ziekenhuizen in Nederland.

Voor dit onderzoek zijn nagenoeg 3.000 patiëntervaringen meegenomen. Met een score van 83 van de maximaal te behalen 100 punten is het St. Antonius tot winnaar uitgeroepen. Volgens genoemd bureau onderscheidt het ziekenhuis zich van andere ziekenhuizen door de manier waarop de artsen, verpleegkundigen en ondersteunende medewerkers met patiënten omgaan. Het gedrag en de prestaties van de medewerkers zorgen samen met de grote hoeveelheid positieve ervaringen en aanbevelingen voor deze nummer 1-positie.


Het Zuyderland Ziekenhuis staat in deze lijst te boek als ‘minst presterend’. Het Limburgse fusieziekenhuis wordt door patiënten afgerekend op parkeerproblemen, personeel dat druk is met nieuwe computersystemen en verbouwingen.

Emotionele beleving
‘Het centraal stellen van de patiënt is, blijkens dit onderzoek, nog niet in alle ziekenhuizen goed gelukt’, stelt Berend Jan Bielderman van DVJ Healthcare vast. ‘We zijn het jaarlijkse onderzoek gestart (2016 is een nulmeting) omdat de meeste bestaande onderzoeken naar patiëntervaringen, met uitzondering van de CQI-ziekenhuizen, zich voornamelijk richten op de medische processen en behandelingen. Patiënten hebben daar vaak onvoldoende kennis van en vallen daarom terug op de emotionele beleving van niet-medische aspecten, zoals het gedrag van de arts of de manier waarop er met hun klachten wordt omgegaan. Bovendien wilden we weten in hoeverre de patiëntgerichtheid van ziekenhuizen afwijkt van de klantgerichtheid in andere bedrijfstakken.’

In maart introduceerde het St. Antonius Ziekenhuis de Tiptop-app: een webapplicatie waarmee patiënten en bezoekers van het ziekenhuis gemakkelijk feedback kunnen geven. De app is bedoeld om verbetervoorstellen (tips) en complimenten (tops) te delen met als doel de zorg, gastvrijheid en service in het ziekenhuis te optimaliseren.

Volgens ZorgkaartNederland is het Deventer Ziekenhuis het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van Nederland.

comments powered by Disqus