Amsterdams innovatieproject vergroot winkelbeleving
In de Amsterdamse Beethovenstraat zijn winkeliers begonnen met het Shopping Street Innovation Lab. Het project met verschillende technologische innovaties moet een boost geven aan klantbeleving, zodat fysieke winkels een meerwaarde krijgen en hun klanten kunnen behouden.
Om winkelen leuker en makkelijker te maken, zijn onder meer digitale passpiegels geplaatst bij een kledingzaak en een opticien, waarmee klanten verschillende modellen kunnen testen. Bij een wijnhandel staat een interactieve presentatietafel en bij de juwelier wordt een hologram getoond. Ook kan er een virtuele proefrit worden gemaakt bij een fietsenwinkel en staat er in één van de zaken een robot die kledingadvies geeft.
Slimme apparaten
Een jaar lang kunnen gebruiken klanten nieuwe technologieën, van slimme apparaten tot augmented reality, van innovatieve betaalsystemen tot services, zoals duurzame ‘same day delivery’. Ook wordt er onderzoek gedaan naar het resultaat van deze verschillende innovaties op het koopgedrag van klanten, de klantbeleving en de bedrijfsvoering van de ondernemer.
‘Met de opkomst van webwinkels en de veranderende consument, is het voor een winkelstraat belangrijk om te innoveren,’ zegt Floor Thomasse van het Shopping Street Innovation Lab. ‘Alleen dan houdt de winkelstraat zijn bestaansrecht.’ Op de website ShoppingStreetInnovationLab.com is te vinden wanneer welke innovatie waar te vinden is en wat de onderzoeksresultaten zijn, zodat ook andere retailers worden geïnspireerd om te innoveren.
- klantbeleving
- Shopping Street Innovation Lab
- augmented reality
- technologie
- Amsterdam
- Beethovenstraat
- service
- klantgemak