‘Band mens en machine gaat radicaal veranderen’

‘Band mens en machine gaat radicaal veranderen’
  • 19 juli 2017
  • Redactie

In 2030 zal elke organisatie draaien om technologie. Daarom moeten bedrijven denken over de toekomstbestendigheid van hun infrastructuur en personeelsbestand. Dat concludeert Dell Technologies uit onderzoek naar opkomende technologieën, getiteld ‘The Next Era of Human-Machine Partnerships’.

Volgens het rapport, waarvoor het Institute for the Future (IFTF) wereldwijd 20 experts op het gebied van technologie, wetenschap en handel ondervroeg, zullen nieuwe technologieën onze levens in de komende jaren radicaal veranderen.

Datagedreven
Efficiëntie en mogelijkheden zullen groter dan ooit worden, waarmee menselijke beperkingen worden overwonnen. Ook zullen mensen fungeren als ‘digitale begeleiders’, waarbij technologie vooral een verlengstuk van de mens is bij het organiseren en uitvoeren van dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast zullen mensen minder vaak zelf op zoek hoeven gaan naar werk. Organisaties kunnen talent vinden en aan het werk zetten via datagedreven technologieën. Tot slot zullen mensen hun vaardigheden up-to-date moeten houden om nieuwe ontwikkelingen te kunnen bijbenen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de afhankelijkheid van technologie tegen 2030 zal zijn ontwikkeld tot een samenwerking, waarbij menselijke vaardigheden als creativiteit, passie en ondernemerschap cruciaal zijn. In combinatie met de mogelijkheden van machines om snelheid, automatisering en efficiëntie toe te voegen, zorgt dit voor nieuwe mogelijkheden in verschillende sectoren. Voorspelbare en automatische processen zullen zijn overgenomen door gepersonaliseerde en geïntegreerde AI-assistenten. Tegelijkertijd is 85 procent van de banen in 2030 nog niet uitgevonden.

Do-or-die
‘Nooit eerder hebben bedrijven zo veel disruptie meegemaakt. Deze veranderingen vinden met een enorme snelheid plaats, waardoor we in een do-or-die-situatie zitten. Om vooruitgang te boeken, moet elk bedrijf een digitale organisatie worden, met software als kern’, stelt Jeremy Burton, cmo bij Dell, over de resultaten.

Rachel Maguire, research director bij het IFTF, vult aan: ‘Er waren twee extreme perspectieven op machines en de toekomst: het door angst gedreven beeld van technologische werkloosheid en aan de andere kant de optimistische blik dat technologie alle sociale en milieuschade kon repareren. In plaats daarvan moeten we ons nu richten op een nieuwe vorm van samenwerking tussen mens en machine. Als we dat op de juiste manier doen, zal de impact van machines ons allemaal verrijken.’

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link