Chatbot helpt consument bij vergelijken energieleveranciers

Chatbot helpt consument bij vergelijken energieleveranciers
  • 05 september 2017
  • Redactie

Vergelijkingswebsite Overstappen.nl lanceert deze week de virtuele assistent Lot, die consumenten helpt besparen op hun energiecontract. Aan de hand van een kort gesprek vergelijkt de chatbot bij welke energieleverancier je het voordeligst uit bent en kan zij het contract afsluiten. Hiermee wil de site naar eigen zeggen de interactie met klanten persoonlijker maken.

Bij de start van een chat vraagt Lot naar het verbruik en de woonsituatie van de gebruiker. Aan de hand van deze gegevens wordt een vergelijking gemaakt en wordt het goedkoopste energiecontract getoond. Consumenten kunnen vervolgens zelf kiezen of ze dit contract willen afsluiten of dat zij meerdere deals willen bekijken zoals de groenste en best beoordeelde. Binnen 2 minuten kan een nieuw energiecontract afgesloten zijn.

Persoonlijke conversatie
‘Met onze chatbot bieden we consumenten een extra communicatiekanaal’, stelt Jeroen Bosscha, ontwikkelaar van Lot. ‘Wij hebben een goede NPS en krijgen de beste beoordelingen van klanten die persoonlijk contact hebben gehad met de klantenservice. Met Lot kunnen consumenten ook buiten onze openingstijden een persoonlijke conversatie voeren waarbij het aanvoelt alsof je met een medewerker spreekt. Wij hebben Lot zelf ontwikkeld en leren door de gesprekken die zij met consumenten voert veel over klantintenties waardoor wij onze service verder kunnen verbeteren.’

Als zelflerende chatbot wordt Lot slimmer van ieder gesprek dat zij voert waardoor zij vragen steeds beter kan beantwoorden. Lot kan nu al een energiecontract afsluiten zonder dat hier een mens aan te pas komt. In de toekomst kan Lot ook helpen bij het vinden van de best passende autoverzekering, zorgverzekering of telecomprovider, stelt de website.

Niet beperken tot Facebook
De chatbot is onder de naam ‘Bespaar met Lot’ bereikbaar via zowel een website als Facebook Messenger. Jeroen Bosscha: ‘Een chatbot past perfect bij een medium als Facebook, maar wij willen het gebruik niet beperken tot consumenten met een Facebook account. Op de website helpt Lot iedereen overstappen naar een nieuw energiecontract, je hebt hier geen inlog of account voor nodig.’

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link