Dubai vervangt servicemedewerkers door robots
Het water- en elektriciteitsbedrijf van Dubai, DEWA, heeft vijf robots in dienst genomen om aan de slag te gaan in de zogeheten Customer Happiness Centres van de organisatie. Ze moeten de klantbeleving verrijken en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren.
Om aan te geven dat de robots een serieuze taak hebben, geeft DEWA elk van hen een personeelsnummer. Kunstmatige intelligentie (AI) en robotica vormen een belangrijk onderdeel van de Customer Happiness Centres, waar burgers terecht kunnen met hun vragen. Volgens de regionale krant Khaleej Times zullen de robots op termijn mensen vervangen.
Slimme kanalen
Overigens is het wel de bedoeling dat mensen op termijn zo min mogelijk gebruik zullen maken van fysieke kantoren. ‘We willen het gebruik van slimme kanalen aanmoedigen en van Dubai de slimste en gelukkigste stad ter wereld maken door een kwaliteitsslag te maken op klantcontactgebied en ervoor te zorgen dat diensten worden uitgevoerd via slimme en connected systemen’, stelt de ceo van DEWA.
Om dit te illustreren werkte het bedrijf vorige maand al mee aan de landelijke ‘Dag Zonder Servicecenters’. Alle traditionele dienstverlening werd voor één dag stilgelegd zodat klanten hun contact met DEWA via slimme en elektronische kanalen moesten laten verlopen. Hierbij werden ze overigens wel begeleid door het bedrijf. De inzet op digitale kanalen past binnen het streven om de Verenigde Arabische Emiraten, waar Dubai onderdeel van is, voort te stuwen in de wereldwijde technologische revolutie. Hiervoor is onlangs een Minister voor AI aangesteld.
- klantcontact
- robotica
- customer service
- kunstmatige intelligentie
- klantenservice
- Verenigde Arabische Emiraten
- klanttevredenheid
- contactkanalen
- customer happiness
- DEWA
- robot
- Dubai
- AI