Chinese chatbots confisqueren contactcentertaken

Chinese chatbots confisqueren contactcentertaken
  • 24 april 2018
  • Redactie

Chatbots van de Chinese tech-fabrikant Xiao-i hebben een groeiende impact op de levens van klantenservicemedewerkers: inmiddels hebben de robots van het bedrijf de werkzaamheden van circa 9.000 medewerkers in contactcentra overgenomen.

De chatbot wordt onder andere bij de Chinese ICBC-bank breed ingezet binnen de klantenservice-afdeling. Xiao-i’s Ceo Yuan Hui verklaart dat hun chatbots in een contactcenter de werkzaamheden van duizenden werknemers uitvoert.

Angst
De inzet van robots is volgens Yuan Hui niet te weerhouden. ‘We zijn angstig voor wat de robots ons zullen brengen, maar tegelijk willen we het weten. Ons menselijk verlangen is te groot, robots komen er zeker’, schrijft Trouw.

Desalniettemin is er volgens de ceo geen reden tot paniek. ‘We moeten als mens vertrouwen hebben in onszelf. We zullen nog steeds een meerwaarde hebben, want onze creativiteit en onze verbeelding zijn oneindig. Kunstmatige intelligentie kan ons helpen en onze efficiëntie vergroten, ons meer energie geven, ons naar nieuwe mogelijkheden leiden. Als we AI goed gebruiken, kan het een grote bijdrage zijn voor de wereld.'




comments powered by Disqus