Zomerpiek bij De Luisterlijn

Zomerpiek bij De Luisterlijn
  • 29 juli 2019
  • Redactie

‘Juist in de zomer merken wij dat een toenemend aantal mensen contact zoekt met ons’, vertelt Sylvie Steffers, één van de vrijwilligers actief bij de Luisterlijn. Familie is met vakantie, vrienden zijn weg, afspraken gaan niet door, luidt haar verklaring. ‘Dan kunnen mensen vaak bij niemand met hun verhaal terecht’. Vooral ouderen voelen zich extra alleen.

In de maand juni dit jaar is de hulplijn 35.386 gebeld. Dat zijn 1.950 telefoontjes meer dan de maand daarvoor, geeft de organisatie te kennen. Ook in juli is een duidelijke piek zichtbaar in het contactverkeer. Eenzaamheid staat in de meeste gesprekken centraal. Daarnaast komen problemen in de relationele sfeer veelvuldig terug in gesprekken.

‘In de vakantieperiode is het extra druk aan de telefoon en op de chat’, vertelt directeur-bestuurder Monique van Bijsterveld. ‘Vooral voor mensen met weinig contacten is deze periode extra lastig. Activiteiten en vrijwilligerswerk liggen stil. Buren, vrienden of familie trekken erop uit en komen minder vaak langs. Dan kunnen mensen zich behoorlijk eenzaam voelen. Een praatje kan dan enorm helpen.’

comments powered by Disqus