06 - Groupon - Van 0 naar 100 in...

06 - Groupon - Van 0 naar 100 in...
  • 6 november 2013
  • De 50 Mooiste!

Dynamiek, snelheid en verandering is wat je voelt als je Groupon bezoekt. Hier verandert de business met de dag en wordt de wereld bestormd. Ook in de customer service van Groupon staat niks stil. Er worden onorthodoxe keuzes gemaakt vanuit de vraag: hoe kunnen we de klant beter helpen?

Ouderwetse koploper?
Groupon heeft een opmerkelijk traditionele insteek voor haar klantcontact; ze wil de beste dienstverlener van Nederland zijn. Maar wel met een jong team dat spettert van de energie en met veel ruimte om te experimenteren. Er is ruimte om van fouten te leren. En dus ontstaan keuzes die juist niet traditioneel zijn.

Empathie met een accent
Centraal in de filosofie van Groupon staat dat je altijd -welk contactkanaal je ook gebruikt- ècht je verhaal kwijt moet kunnen. Alle mogelijke contactkanalen staan voor je open en overal is ruimte voor het verhaal achter je vraag. De stevige keuze die dat mogelijk maakt, is om een groot deel van de dienstverlening bij offshore partijen in Suriname, Marokko en Turkije onder te brengen. Met de overzeese Agents kan Groupon haar klanten veel ruimere openingstijden bieden en bovendien een groter empathisch vermogen. Studies wijzen dat uit: Agent worden, is een bewuste keuze en medewerkers zijn zodoende meer servicegericht.

Echt luisteren naar de klant
Het klinkt wat soft, offshore inzetten om echt de tijd te kunnen nemen voor de klant. Zeker voor zo’n snel bedrijf als Groupon. Maar dit besluit is juist essentieel voor haar doorlopende groei en innovatie. Groupon beweegt zich steeds op nieuwe markten en zonder de uitgebreide informatie die uit het klantcontact komt, kunnen marketing en sales niet succesvol zijn.

Succes verzekerd
In de anderhalf jaar dat Ronny Haimé verantwoordelijk is voor Customer Service Benelux is er een hoop veranderd. De tevredenheid van zowel consumenten als de vele bedrijven waar Groupon mee samenwerkt is enorm gegroeid. De operatie verplaatsen was een flinke klus, maar het enthousiasme dat Ronny dagelijks terugkrijgt van zijn nieuwe medewerkers is enorm. Het is dan ook niet verrassend dat juist veel offshore Agents actief zijn in de speciale ‘The Voice of Groupon’ sessies om de stroom aan ideeën in het bedrijf op gang te houden. Ook zo zorgt Ronny dat veranderingen elkaar in hoog tempo kunnen blijven opvolgen.

Mooi?
De enorme energie en de voortdurende hoogste versnelling in de organisatie om steeds weer wat nieuws te introduceren, vinden wij heel inspirerend… Maar de manier waarop Ronny het klantcontact in die omgeving tot een stabiel succes maakt, geeft voor ons de doorslag: Groupon is één van De 50 Mooiste!

comments powered by Disqus