PTTT zorgt voor morele boost bij contactcenterteams

PTTT zorgt voor morele boost bij contactcenterteams
  • 13 februari 2014
  • Redactie

De jaarlijkse strijd om de Plantronics Telesales Team Trophy is bijna weer ten einde. Wat heeft de strijd de diverse contactcenters zoal opgeleverd? En wat zien de ‘niet-deelnemers’ aan hun neus voorbij gaan? De ervaringsdeskundigen spreken zich uit.

2Contact
Met een hecht team zijn wij echt gedreven gaan bellen. De samenwerking en het kalibreren onderling zorgde ervoor dat wij echt alles op alles hebben gezet. Op de vloer heerst een wij-gevoel en met deze deelname laten we zowel intern als extern onze winnaarsmentaliteit zien.

Ad Hoc Sales Support
De motivatie groeide in de loop der tijd en iedereen werd steeds enthousiaster door de gesprekken met oud-donateurs. Meedoen aan de PTTT heeft ons ook de ogen geopend betreffende het belang van preventieprogramma’s in potentiële rampgebieden.
Andere contactcenters missen de kans om met elkaar een saamhorigheidsgevoel te creëren door iets te betekenen voor het goede doel. Meedoen zorgt voor teamspirit.

DataBase Fulfilment
Allemaal hebben we ons steentje bijgedragen en we hebben er echt een feestje van gemaakt. Wel merkten we dat de crisis ook duidelijk donateurs raakt. Mensen zijn bijvoorbeeld minder bereid om zich te committeren aan een terugkerende incasso en willen zelf kiezen waaraan ze doneren als er een concrete noodsituatie is. De wedstrijd is nog niet ten einde, maar al met al gaf het ons veel voldoening om iets bij te dragen aan een betere wereld.

PH Telemarketing
Aangezien wij niet voor heel veel goede doelen bellen, was de eerste uitdaging om de mindset van de agents te veranderen. Een goed doel verkoop je op basis van een goed gevoel, in plaats van op korting, service of enthousiasme zoals bij energiecontracten of loterijloten. Dat vergt een andere aanpak, aansturing en met name ander taalgebruik aan de telefoon, hebben we geleerd. De training hebben we dan ook aangepast op gevoelsmensen en kinesthetisch taalgebruik. Dat zorgde na een paar dagen voor een enorme stijging in conversie, plus meer vertrouwen in een goede afloop van de wedstrijd.
De niet-deelnemers missen allereerst de kans iets bij te dragen aan mensen in nood. Anderzijds biedt deze wedstrijd de kans te bewijzen tot de beste contactcenters van Nederland te behoren.

Transcom
De afgelopen twee weken waren intensief, maar zeer leuk en leerzaam. Een waardevol leermoment is dat het belangrijk is om, ondanks een goede voorbereiding, tussentijds te evalueren om de aanpak verder te verbeteren. De competitie met de andere PTTT-teams gaf ons in ieder geval een extra dimensie. Het heeft ons en het team veel erkenning en een morele boost gegeven.

comments powered by Disqus