ORMIT: 'Talent behouden is momenteel belangrijker dan ooit'

ORMIT: Talent behouden is momenteel belangrijker dan ooit
  • 9 september 2014
  • Redactie

Gelukkige medewerkers leveren beter werk. Actuele resultaten van de ‘Happiness Study’ van de universiteit van Warwick beamen dat. Volgens de onderzoekers gaat een gelukzalig gevoel gepaard met een productiviteitsstijging van twaalf procent, zónder daarvoor aan kwaliteit te hoeven inboeten.

Als geen ander beseft talent- en leiderschapsontwikkelaar ORMIT dat bevlogenheid leidt tot hoge klanttevredenheid en een beter resultaat. ORMIT is al jarenlang uitgeroepen tot Great Place To Work, in 2013 en 2014 bekleedt de organisatie zelfs de nummer 1-positie. Alle reden dus om bij algemeen directeur Hetty van Ee na te gaan hoe ze medewerkers betrokken houdt en daarin investeert.

Ze constateert dat meer en meer werkgevers het belang inzien om werknemers aan zich te binden. “Door de vergrijzing zijn er steeds meer mensen nodig, met in het bijzonder talent dat kan doorgroeien naar de top. De spoeling raakt dus dunner, waardoor er meer concurrentie op de arbeidsmarkt is. Talent behouden en mensen voor je winnen zijn momenteel belangrijker dan ooit.” Om dit streven succesvol te kunnen realiseren, zul je als leider uiteraard zelf het goede voorbeeld moeten geven. Practice what you preach. Dat uit zich onder meer in transparant zijn, helderheid bieden over de bedrijfsvisie en feedback kunnen geven. “Een werkgever moet benaderbaar zijn en informatie bespreken en delen.”

Ambassadeurs
De wens om samen een sterke band op te bouwen is natuurlijk één, maar hoe vertaal je zo’n theorie naar de praktijk als je medewerkers verspreid over het hele land werken? Ervaringsdeskundige ORMIT, dat tevens in België een vestiging heeft, beveelt onder andere een sociaal intranet als Informit aan. Via dit zelfgebouwde platform voorziet de kennisorganisatie in relevante informatie voor de achterban, ongeacht waar die zich ophoudt. Bijvoorbeeld over nieuwe opdrachten en gewonnen prijzen, of om aanvullende kennis over prille klanten te verstrekken.

Naast de circa 200 medewerkers in Nederland en België zijn nog eens 1.300 alumni aangesloten op deze interne Facebook-variant voor de werkvloer. Waarom ook oud-medewerkers hierop actief laten blijven? “Zij zijn onze ambassadeurs. ORMIT’ers werken twee jaar bij onze organisatie en ontwikkelen zich dan als toekomstige leiders. Na die periode treden zij in dienst bij een van onze participanten. Zulke mensen kunnen dus heel veel voor je betekenen, zolang je ze maar goed op de hoogte houdt. Tegelijkertijd geeft Informit ons de kans onze alumni blijvend te prikkelen en uit te dagen om als leiders het verschil te blijven maken”, verklaart de bevlogen ceo.

Naast de ontvangst van algemene nieuwsberichten leent dit online platform zich goed voor het delen van succescases. Of om collega’s te volgen die Alpe d’Huzes fietsen bijvoorbeeld. In hun eigen profiel kunnen (oud-)medewerkers precies aangeven welke inhoudelijke informatie zij willen ontvangen. Zinvol, want wat voor consultants van belang is, kan voor het administratieteam weinig interessant zijn.

Online bijpraten
Van Ee, sinds 2001 algemeen directeur van ORMIT, merkt op dat een paar thema’s van belang zijn om medewerkers meer betrokken te maken. Is de organisatiecultuur juist; is er een sfeer van vertrouwen? Zijn de personeelsleden trots op hun bedrijf? Is er simpelweg plezier onderling? “Dat soort zaken moet je op orde hebben. Laat als leidinggevende regelmatig van je horen, wellicht in een blog, en deel je successen. Zo raken mensen betrokken bij jou en je organisatie.” Die betrokkenheid groeit door kleine dingen, zoals nieuwe medewerkers die zich via het sociale intranet aan iedereen voorstellen. Je bent dan toch weer even bijgepraat. “Laatst schreef een trainee dat ze met een lange o en een lange a spreekt en daar niks aan kan doen omdat ze een Tukker is. ‘Welkom bij OOOOOOOOORMIT’, reageerde iemand vervolgens met een knipoog. Op dit platform is veel ruimte voor een komische noot. Die sfeer streven we wel na met elkaar.”

Thuisgevoel
Informeren via het digitale kanaal is slechts een van de manieren waarop de kennisorganisatie de medewerkerbetrokkenheid vergroot. Ook wordt de achterban om directe feedback gevraagd. Ieder kwartaal krijgen de trainees twee vragen voorgelegd: wat vind jij goed gaan en moet ORMIT dus koesteren en wat kan nog beter? Steevast levert dit waardevolle inzichten op, meent Van Ee. “Zo’n lijst met verbeterpunten kan aardig oplopen, zeker in het begin natuurlijk. Wees vooral heel helder over wat je wel en niet aanpakt. Communiceer daar zo open mogelijk over, ook als een idee minder eenvoudig is uit te voeren.”

Een goed voorbeeld hiervan is het relaas rond het vorige pand van de in 1994 opgerichte onderneming. Koel en zakelijk, vonden critici. Met de gedachte in het achterhoofd dat je huisvesting niet ‘eventjes’ verandert, nam ze de kritiek serieus. Een uitgebreide oriëntatie volgde: inmiddels zit het bedrijf gevestigd in een monumentaal pand in De Bilt, waar bijna een thuisgevoel is gecreëerd.

Uitdaging en voldoening
Maar pas op: medewerkers betrokken houden betekent ook voorkomen dat je ze vastlegt aan ‘gouden ketens’. “De werkomgeving moet een plek zijn die medewerkers uitdaagt en voldoening biedt. Het werk moet onderdeel zijn van hun geluk. In mijn optiek hebben leiders hier een belangrijk aandeel in. Zij kunnen zorgen dat mensen op de juiste plek zitten en hun talenten kunnen benutten. Tevens moeten zij luisteren naar wat er leeft. Wat je niet hoort, kun je immers niet verbeteren.”
In de praktijk is er veel schijnloyaliteit, constateert ze. “Mensen werken wel, maar geven niet alles. Die houding is te verklaren, want negen van de tien keer wordt in die organisaties alleen op financiële resultaten gestuurd. Dat werkt niet en leidt vooral tot een daling van de betrokkenheid en de inzet.”
De ORMIT-filosofie levert tot op de dag van vandaag het nodige op: minder verloop, een lager ziekteverzuim, een hogere productiviteit, meer samenwerking dus kwaliteit, plus ambassadeurs die het wervingsproces vereenvoudigen en een positief beeld van je organisatie bevestigen. “Er zijn geen redenen om dit níet te doen.”

KADER: Profiel
ORMIT is gespecialiseerd in talent- en leiderschapsontwikkeling, met als voornaamste activiteit het scouten en ontwikkelen van pas afgestudeerde academici. Via het doorlopen van een stevig assessment beoordeelt de kennisorganisatie of potentiële trainees het in zich hebben om met het hoofd en het hart te kunnen aansturen. Gedurende twee jaar zijn zij in dienst bij ORMIT en volgen zij een ontwikkelprogramma dat onder meer bestaat uit opleiding, intervisie en het uitvoeren van opdrachten bij toonaangevende bedrijven.

Tekst: Francois Kroes

comments powered by Disqus