Sluiting Leuvens contactcenter Unamic/HCN ophanden?

Sluiting Leuvens contactcenter Unamic/HCN ophanden?
  • 4 november 2014
  • Redactie

Xerox wil de customer care afdeling van bedrijfsonderdeel Unamic/HCN in Leuven over ruim een jaar sluiten. Hierdoor zouden 213 banen verloren gaan, berichten diverse Belgische media. De contactcentermedewerkers zelf zijn maandag op de hoogte gebracht van de sluiting. Vandaag hebben zij de werkzaamheden weer opgepakt.

De aanleiding voor dit alles is het verlies van de grootste klant van Unamic/HCN, het energiebedrijf Eni. Dat contract loopt af op 30 november volgend jaar. Een aanzienlijk deel van deze werkzaamheden zal in de toekomst worden uitgevoerd in lagelonenlanden. Het zou gaan om Tunesië. ‘Het einde van de samenwerking met Eni zet de continuïteit van ons huidige model van werken onder druk’, zegt de directie in een mededeling. Een grondige analyse van de onderneming heeft uitgewezen dat de afdeling klantenservice (customer care) niet meer rendabel zal zijn, klinkt het.

Onbegrip
Volgens Belgische vakbonden is het genoemde aantal banen dat verloren zal gaan vanaf de sluitingsdatum echter niet geheel correct. Dit cijfer omvat enkel de werknemers met een vast contract, stelt Gina Vannieuwenhuyzen van BBTK. ‘Als je de interimmers daarbij optelt kom je uit op een kleine 300 medewerkers.’ Volgens haar zullen personeelsacties voorlopig achterwege blijven, maar de situatie kan zomaar 180 graden draaien als de onderhandelingen over het collectief ontslag, die op 17 november zullen starten, stroef zullen verlopen. ‘Wat wij niet begrijpen is dat de directie omwille van het verlies van Eni het volledige contactcenter wil sluiten. 80 à 90 mensen binnen het contactcenter werken immers voor andere klanten, met name Sanoma, Mediafin en Snow. Ook zij worden dus getroffen door de sluiting. Wij hopen de directie te overtuigen dat men alleszins een kleiner contactcenter overhoudt en daarnaast actief op zoek gaat naar nieuwe klanten’, aldus Vannieuwenhuyzen.
 
Ruim een jaar geleden was Eni eveneens al betrokken bij de perikelen indertijd op het contactcenter van Teleperformance België in Molenbeek.

comments powered by Disqus