Ombudsman krijgt recordaantal klachten over toeslagen

Ombudsman krijgt recordaantal klachten over toeslagen
  • 17 februari 2015
  • Redactie

Met in totaal 1.726 klachten over de afhandeling van toeslagen door de Belastingdienst, ontving de Nationale Ombudsman in 2014 bijna zevenhonderd meldingen meer dan een jaar daarvoor. Een record.

De hoeveelheid interventies door het betreffende orgaan bleef afgelopen jaar overigens liggen op 1.232 keer, tegen 834 keer in 2013. Hoe dan ook is de ‘explosieve stijging’ van klagende burgers met betrekking tot toeslagen waarnemend ombudsman Frank van Dooren een doorn in het oog. ‘Hieruit blijkt dat veel burgers ontevreden zijn over de snelheid en de manier waarop de overheid aanvragen afhandelt.’ Ongeveer een derde van de klachten gaat over de late reacties op aanvragen en wijzigingsverzoeken. In enkele gevallen blijft een reactie zelfs uit. ‘Dat kan de vaak financieel kwetsbare aanvragers in de problemen brengen’, meent de Nationale Ombudsman.

Bewerkelijk
De Belastingdienst baseert de toekenning van toeslagen op basis van een geschat inkomen. Pas achteraf wordt naar aanleiding van het daadwerkelijke inkomen berekend of iemand te veel of te weinig heeft ontvangen. In principe neemt de fiscus binnen zes weken na ontvangst van een bezwaarschrift een besluit. Mocht die periode worden overschreden, dan kan de burger de overheidsinstantie ‘in gebreke stellen’. De Belastingdienst heeft dan nog twee weken de tijd om een oordeel te vellen over de bewuste aanvraag. Lukt dat eveneens niet, dan heeft de burger mogelijk recht op een dwangsom.

Van Dooren vindt het huidige toeslagenstelsel te complex en te bewerkelijk en pleit dan ook voor een wijziging van het systeem. In de tussentijd moet de sectie Toeslagen naar zijn idee verbeteringen doorvoeren en meer oplossingsgericht te werk gaan. Lees hier meer, onder andere over de actuele top 5 van klachten.

comments powered by Disqus