Facebook Messenger wordt servicetool

Facebook Messenger wordt servicetool
  • 31 maart 2015
  • Redactie

De Amerikaanse online retailers Zulily en Everlane gaan via Facebook Messenger communiceren met klanten. Ze versturen aankoopbevestigingen en verzendstatussen via de app, die shoppers de gelegenheid biedt tot directe interactie. Facebook heeft dat vorige week kenbaar gemaakt op F8, een bijeenkomst voor ontwikkelaars in San Francisco. Zijn berichtendienst wordt daarmee een customer-servicetool voor e-commercebedrijven.

Amerikaanse media speculeren op een toekomstige betaalfunctionaliteit op Facebook, zodat de site een shopping platform wordt. Zover is het echter nog niet. Facebook biedt retailers wel de mogelijkheid om nauwkeuriger de activiteiten in hun apps te analyseren en heeft Analytics for Apps gelanceerd. In de app worden de engagement van gebruikers en de performance van marketingcampagnes getoond. De gratis tool biedt retailers inzicht in hoe hun app presteert op verschillende devices. De app geeft ook een overzicht van de demografische gegevens van gebruikers en biedt informatie over hoe consumenten de app gebruiken en wanneer ze in het aankoopproces afhaken. In de Verenigde Staten test Facebook al enige tijd een koopbutton in advertenties van retailers. 

Concurrent Google
Naast informatie over de customer journey, laat Analytics for Apps ook zien welke campagnes wel of niet scoren. Zo kunnen de campagnes steeds worden bijgestuurd. Met deze tool wordt Facebook een concurrent van Google wat betreft webanalytics. Retailers konden al met Facebook Analystics hun eigen Facebook-pagina meten, nu kunnen ook de eigen retailapps worden gemeten.

Bron: Twinkle

comments powered by Disqus