Van Bel: ‘Maak klanten onderdeel van je bedrijfsprocessen’

Van Bel: ‘Maak klanten onderdeel van je bedrijfsprocessen’
  • 15 april 2015
  • Redactie

De succesvolle bedrijven van nu zijn de bedrijven waar klanten daadwerkelijk deel uitmaken van de bedrijfsprocessen. Reden te meer om in te zetten op de creatie van een value strategy proposition, vindt Egbert Jan van Bel. De kerndocent van Beeckestijn Business School licht zijn visie toe tijdens Multichannel Conference.

‘Men roept wel customer intimacy belangrijk te vinden, maar in de praktijk worden klanten als een sinaasappel tot de laatste druppel uitgeperst’, constateert Van Bel. Veel liever ziet hij dat organisaties gaan voor de creatie van een value strategy proposition creeren, in plaats van een pricing strategy propostion. Eenvoudig is het overigens niet, zo’n waardepropositie ontwikkelen. Veel gemaakte fouten zijn het centraal stellen van de eigen doelstellingen, plus denken vanuit oude modellen. Zoals die van Michael Porter bijvoorbeeld.

Lending Club
Des te blijer wordt Van Bel van vernieuwende initiatieven als Airbnb en Uber. ‘Dat zijn inmiddels bekende voorbeelden. Zij hebben respectievelijk de reissector en de taxiwereld overhoop gehaald, maar ook in andere industrieën zie je soortgelijke ontwikkelingen plaatshebben. Bovenal sluiten de bestaande organisaties er niet langer de ogen voor. Zo is vandaag bekendgemaakt dat Citibank en Lending Club een samenwerking zijn aangegaan. Bij Lending Club kun je geld lenen via een app. Officieel is het dus geen bank, maar wél een concurrent.’ Een ander inspirerend voorbeeld vindt hij de samenwerking tussen Google en Philips in de medische wereld. In algemene zin is Van Bel sowieso enthousiast over de oude en nieuwe werelden die de krachten bundelen. Op het bestaande fundament kun je immers prima huizen bouwen, stelt hij.

Meer informatie over Multichannel Conference, dat gehouden wordt op 22 & 23 april in de Utrechtse Jaarbeurs, vind je hier.

comments powered by Disqus