Plasterk verheugd over Delftse digitale service

Plasterk verheugd over Delftse digitale service
  • 30 april 2015
  • Redactie

Minister Plasterk complimenteerde recent de gemeente Delft met de fraaie en gebruiksvriendelijke digitale service. Tijdens zijn bezoek aan de gemeente nam hij een kijkje in de keuken van hun dienstverlening. Afsluitend lanceerde hij de WhatsApp-service van de gemeente.

Na een kort bezoek aan het KCC lanceerde minister Plasterk WhatsApp als servicekanaal door het verzenden van een eerste bericht. 'Van een hightech stad mag je verwachten dat het ook digitaal helemaal op orde is, en dat is het!', schreef hij.
Het bezoek begon in de publiekshal waar selfservice-automaten staan. Hierop kan een burger verschillende producten gemakkelijk zelf aanvragen zoals een parkeerontheffing en een uittreksel BRP. Als hulp nodig is, dan kan hij dit aangeven en komt er een host om te helpen. De minister deed een bouwmelding en vond het een gebruiksvriendelijk apparaat.

Digitale interactie
De gemeente Delft is erg actief op het gebied van digitale dienstverlening en deze automaten zijn er, naast goede dienstverlening, ook om inwoners te laten wennen aan digitale interactie met de gemeente. Idee erachter is dat het thuis achter de computer regelen van zaken met de gemeente, dan een logische volgende stap is. Een van de zaken die burgers van de gemeente Delft thuis makkelijk kunnen regelen, is hun huwelijk. Via de digitale weddingplanner kunnen zij al hun zaken organiseren; van trouwlocatie, trouwambtenaar tot de ondertrouw zelf. Dit product is door Delft ontwikkeld en vormt een van de goede voorbeelden die centraal staan in de Grote Digitale Steden Competitie. Tijdens deze competitie staat elke maand een goed digitaal voorbeeld centraal. In april is dat de digitale weddingplanner van de gemeente Delft.
Voor de mensen die minder digivaardig zijn, zal altijd ondersteuning beschikbaar blijven. Voor hen worden onder andere digitale huiskamers georganiseerd.

comments powered by Disqus