Dromen van gratis overheidsdienstverlening

Dromen van gratis overheidsdienstverlening
  • 15 mei 2015
  • Redactie

Willen gemeenten effectief maatwerk leveren, dan moeten zij de slag maken van data naar informatie naar kennis naar inzicht. Dat is de overtuiging van Jan van Ginkel, lid van VNG-commissie Dienstverlening en Informatiebeleid.

Gemeenten moeten gaan nadenken hoe zij informatie kunnen inzetten om tot hogere publieke waarden te komen, zegt Van Ginkel in gesprek met iBestuur. Hij vindt dat overheidsinstanties moeten leren om anders te kijken. Situaties voorkomen, in plaats van alleen oplossingsgericht te werk gaan. Bijvoorbeeld de begeleiding van werkzoekenden kan anders. ‘Zij krijgen nu veelal hetzelfde traject aangeboden, terwijl ze meer op het individu kunnen focussen als ze beschikken over meer informatie.’ Het commissielid is ervan overtuigd dat informatie grote impact heeft op het functioneren van de organisatie. ‘Het is mijn droom dat overheidsdienstverlening gratis wordt en de bedrijfsvoeringskosten nul. Zodat we al het geld kunnen inzetten voor maatschappelijke opgaven.’ In zijn optiek is bijvoorbeeld het proces rondom het verstrekken van paspoorten onnodig complex ingestoken. ‘Over een paar jaar draagt iedereen misschien wel een chip met z’n gegevens, of is een irisscan afdoende voor identificatie. Dan hoeven we geen paspoort meer te verstrekken en is die dienstverlening dus gratis.’

Aangezwengeld door de kracht van informatie staat de overheid aan de vooravond van een radicale vernieuwing, meent Van Ginkel. Naar zijn idee komt informatie, dwars door thema’s als beleid, handhaving en vergunningverlening heen, centraal te staan. ‘Met daar omheen processen en medewerkers. Die drie vormen de kern van de moderne lokale overheid.’

comments powered by Disqus