Druk 1 voor politie?

Druk 1 voor politie?
  • 17 november 2015
  • Redactie

De Belgische minister van Binnenlandse Zaken, Jan Jambon, wil het gebruik van een keuzemenu bij het noodnummer 112 testen. Dat schrijft de Belgische krant De Morgen. De proef start binnen afzienbare tijd in één of twee provincies. Het uitgangspunt is het terugdringen van valse oproepen.

'Druk 1 voor politie', 'druk 2 voor dringende medische hulp en brandweer' of 'Appuyez sur le 3 si vous parlez Français'; dit zou zomaar het keuzemenu kunnen worden dat spoedig in België getest wordt. Gedurende een maand krijgen bellers niet rechtstreeks een operator aan de lijn, maar zullen zij een computermenu moeten passeren. ‘We pakken twee problemen aan. Elke beller moet een antwoord in zijn eigen taal krijgen’, aldus Jambon. Bellers die aan de taalgrens wonen, komen nu vaak terecht bij de provincie die net in het andere taalgebied ligt. ‘Ook willen we oneigenlijke oproepen vermijden, zodat de operators zich op de echt dringende oproepen kunnen concentreren’, stelt de minister. Valse oproepen kosten de noodcentrales naar verluidt veel tijd: tot 273 mensen per dag. Volgens de minister draait twintig procent van het inbound telefonieverkeer om oproepen 'voor een taxi' of 'om het telefoonnummer van Roger' te vragen.

De Belgische Vereniging van Spoedartsen ziet liever meer personeel aan de noodtelefoons dan een nieuw computersysteem. ‘Mensen die een beroep doen op die hulpdiensten zijn in paniek en vaak alle realiteitsbesef kwijt’, zegt voorzitter Jan Stroobants. ‘Die moet je met een mens aan de andere kant van de lijn begeleiden, niet met een computer. Dat is iets heel anders dan naar Proximus of Telenet bellen’, vindt hij.

Proef
Het kabinet-Jambon pareert de verschillende commentaren op het plan door te benadrukken dat het een proefproject betreft. De bedoeling daarvan is volgens het kabinet niet alleen ‘om te evalueren of deze technologie een oplossing voor de problemen kan betekenen’, maar eveneens of deze technologie voor de noodoproepen voldoende gebruiksvriendelijk is. ‘Ik begrijp de kritiek, maar daarom is het ook een proef. We willen deze pilot zo snel mogelijk opstarten. Na evaluatie kunnen wij dit systeem in het hele land uitrollen’, gaf Jambon laatst mee op Radio 1. ‘Het staat nu hoe dan ook nog helemaal niet vast of de proef positief zal zijn. Want er is maar één bedoeling: mensen zo snel mogelijk helpen.’

comments powered by Disqus