Ruim 12.000 oproepen over verhoogd terreuralarm

Ruim 12.000 oproepen over verhoogd terreuralarm
  • 23 november 2015
  • Redactie

Het Belgische informatienummer 1771, dat dit weekeinde door de Nationale Veiligheidsraad en het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken is geopend naar aanleiding van het verhoogde dreigingsniveau voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kent momenteel topdrukte. Volgens Belgische media zijn in korte tijd al meer dan 12.000 oproepen binnengekomen.

De oproepen worden onder andere beantwoord vanuit de Leuvense vestiging van facilitair contactcenter IPG. ‘Omdat we verwacht hadden dat er na deze beslissing (verhoging dreigingsniveau naar 4, red.) meer oproepen zouden zijn, hadden we het aantal medewerkers in Leuven al verdubbeld van 15 vanmiddag tot 30’, aldus teamleider Hugo Bussers aan De Morgen. Ook in de Brusselse locatie zijn volgens hem nog enkele telefonisten actief. ‘Ondanks de verdubbeling van de bezetting staan er momenteel (zondag, red.) ruim honderd oproepers in de wacht.’

Flexibel
Afgelopen zaterdag stelden bellers vooral vragen met betrekking tot vrijetijdsbesteding in het Brussels Gewest, de doorgang van evenementen, of winkels geopend waren, et cetera. Zondag waren de vragen meer gefocust op het dagelijks leven aankomende week: kan ik gaan werken, kunnen mijn kinderen naar school, rijden de metro’s, enzovoorts. ‘Ook ontvingen we oproepen van ongeruste personen die behoefte hadden aan een babbeltje’, vertelt Peter Mertens, woordvoerder van het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken, aan VRT Nieuws.

Het nummer 1771 is in principe bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur, maar die uren worden net als de inzet van het personeel flexibel aangepast aan het aantal oproepen. Mertens: ‘Om te vermijden dat het nummer overbelast raakt, roepen wij wel iedereen op om eerst de berichtgeving via de media en websites van de verschillende nationale en lokale overheden na te gaan, en pas te bellen als men daarna nog praktische vragen heeft. Een lijst van meest gestelde vragen staat tevens op de site van het Crisiscentrum. Voor vragen over evenementen bijvoorbeeld verwijzen we vaak door naar de website van de organisatie zelf.’

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link