Robot verwelkomt cruisegasten

Robot verwelkomt cruisegasten
  • 17 maart 2016
  • Redactie

Rederij Costa Cruise zet vanaf dit voorjaar humanoide robots in voor de dienstverlening aan gasten. ‘Pepper’ zal aan boord van de schepen Aidaprima en Costa Diadema bezoekers onder andere de weg wijzen. De door Aldebaran ontwikkelde robot is uitgerust met vier microfoons, twee HD-camera's een 3D-sensor en aanraaksensoren in de handen. Pepper kan emoties interpreteren via gezichtsuitdrukkingen en stemgebruik.

In Japan, waar de betreffende robot een jaar terug is geïntroduceerd, gaat Pepper als warme broodjes over de toonbank. ‘Japan is onze grootste afzetmarkt, met 11.000 verkochte exemplaren. ‘Daarvan worden er ongeveer 3.000 gebruikt in winkels, maar er is ook een grote markt voor consumenten. 8.000 Japanners gebruiken de robot thuis´, aldus Nicolas Boudot, verkoopdirecteur van de Franse roboticaspecialist Aldebaran. In het land van de rijzende zon zetten meerdere banken Pepper in voor klantadvies. In Frankrijk lopen inmiddels pilots met de humanoide robot bij de Franse Spoorwegen en supermarktketen Carrefour.

Hilton
Hotelketen Hilton introduceerde begin deze maand ´conciërgerobot´ Connie. Hotelgasten kunnen haar in de lobby bijvoorbeeld vragen stellen over het weer, lokale attracties, hotelfaciliteiten en restaurants. De 58 centimeter hoge robot is op de markt gebracht onder de naam Nao, is kleiner dan Pepper en is in Nederland en België ook wel bekend onder de naam Zora. Onder andere BCC zet die servicebot in als vraagbaak voor klanten. Door gebruik te maken van IBM-software van Watson is Nao in staat om gesproken vragen te begrijpen en antwoord te geven op basis van internetbronnen.


comments powered by Disqus