Amazon Go: Weg wachtrij
Amazon opent begin 2017 in Seattle een slimme supermarkt zonder kassa’s. Klanten van Amazon Go hoeven niet in de wachtrij plaats te nemen; met behulp van zichtherkenning, sensoren en kunstmatige intelligentie scant de supermarkt automatisch welke producten klanten meenemen. De rekening volgt digitaal.
Medewerkers van het retailbedrijf testen het nieuwe concept op dit moment. Bij binnenkomst loggen zij met hun smartphone in op de Go-app, waaraan een Amazon-account is gekoppeld. Het systeem achter de winkel herkent wanneer mensen artikelen uit het schap halen of iets terugzetten. Bij het verlaten van de winkel gaan klanten weer door de poortjes die zijn uitgerust met zogenoemde ‘Just Walk Out’-technologie.
Klik hier voor de faq-pagina over Amazon Go en zie onderaan dit bericht de bijbehorende video.
Artificial intelligence
Recent kondigde de Amerikaanse retailer tevens drie nieuwe services aan die tot doel hebben om het voor ontwikkelaars eenvoudiger te maken AI-capaciteiten te exploiteren:
- Amazon Lex - Voor het integreren van conversational voice & text interfaces in elke applicatie. De service maakt gebruik van geavanceerde deep learning functionaliteiten, met name automatische spraakherkenning en natural language understanding (NLU).
- Amazon Rekognition - Maakt het makkelijk om beeldanalyse toe te voegen aan applicaties. Deze dienst stelt gebruikers in staat om onjecten, scenen en gezichten in afbeeldingen te detecteren. Tevens is het mogelijk te zoeken op gezichten, plus ze te vergelijken.
- Amazon Polly - Applicaties die met elkaar praten zijn te ontwikkelen met behulp van deze nieuwe service. Tekst veranderen in spraak is zijn specialisme, waarna Polly met 47 ‘natuurgetrouwe’ stemmen op de proppen komt in 24 verschillende talen. Het type stem en de taal kan naar wens worden aangepast.
- sensoren
- slimme supermarkt
- Polly
- Just Walk Out-technologie
- nieuwe services
- Rekognition
- kunstmatige intelligentie
- Lex
- Amazon Go