‘Zorgverleners kunnen service verbeteren via waarderingen’

‘Zorgverleners kunnen service verbeteren via waarderingen’
  • 20 augustus 2015
  • Redactie

ZorgkaartNederland bestaat slechts twee jaar, maar het gaat het online recensieplatform nu al voor de wind. Maandelijks wordt de site verrijkt met zo’n 7.000 waarderingen en stemmen circa 1 miljoen mensen op het reviewkanaal af om zich te oriënteren op geschikte zorgverleners.

In een blog schrijft ZorgkaartNederland dat het lezen van waarderingen loont. Zo ontving het platform het volgende bericht van een bezoeker die op basis van de online waarderingen een nieuwe fysiotherapeut uitkoos: ‘Voor 2015 besloot ik mijn verzekeringspakket uit te breiden naar 27 behandelingen en een goede fysiotherapeut. Via ZorgkaartNederland had ik een fysiotherapeut gevonden met goede beoordelingen. Wat blijkt? Al binnen 8 behandelingen merk ik een significant verschil: de pijnklachten zijn enorm afgenomen. Ik adviseer een ieder dan ook naar beoordelingen te kijken! Vorig jaar heb ik 12 behandelingen ‘verspild’ aan een fysiotherapeut die geen enkel verschil boekte. Ze had helemaal geen waarderingen. Nu is duidelijk waarom.’

Feitelijke kwaliteitsinformatie
ZorgkaartNederland stelt zich tot doel de zorg meer patiëntgericht te maken. De openlijke en continue feedback van patiënten moet zorgverleners stimuleren om hun eigen dienstverlening kritisch tegen het licht te houden. Wat gaat goed, wat kan beter? En hoe kan dit worden aangepakt? Door samen te werken aan betere zorg, moet volgens de waarderingssite tevens de afstand tussen patiënten en zorgverleners afnemen.

‘Een belangrijke wens van patiënten en artsen, is om meer feitelijke kwaliteitsinformatie te tonen op ons platform’, meldt ZorgkaartNederland. Naast de ervaringen van mensen moeten tevens de resultaten van zorgaanbieders worden gepubliceerd, zoals algehele sterftecijfers, het aantal operaties dat een arts per aandoening heeft uitgevoerd en het risico op een heroperatie in bepaalde ziekenhuis. De meest recente uitbreiding is het tonen van waarderingen per aandoening en per sector. ‘Door deze extra informatie krijgt een waardering over een zorgaanbieder nog meer inhoud. Patiënten kunnen nog gerichter op zoek naar een behandelaar voor zijn gezondheidsproblemen.’

Minister Schippers van Volksgezondheid kondigde eerder dit jaar maatregelen aan omtrent de informatie over medische behandelingen en kwaliteit van zorgverleners via internet. Zij wil dat 2015 uitgroeit tot een transparant zorgjaar.

comments powered by Disqus