Salesforce klaar voor Age of the Customer
Amerikaanse toestanden in de Nederlandse RAI, afgelopen donderdag. De Salesforce World Tour deed Amsterdam aan. Tussen de vijf- en zesduizend bezoekers, beveiligers met honden en oortjes, vliegveldpoortjes en fouilleringen, een gigantische zaal op een plek waar moeiteloos vrijwel de hele Hiswa kon worden gehouden…En overal mensen van de organisatie, herkenbaar aan strooien hoedjes of blauwe T-shirts.
Zij wezen desgewenst onder meer de weg naar de Breakout sessies, die dicht naast elkaar werden gehouden en elk honderden bezoekers trokken terwijl het er stil was als in een kerk op maandag. Iedereen zat met een draadloze koptelefoon op, groen, blauw of rood opgloeiend, luisterend naar een mannetje in de verte die zonder het hulpmiddel op je oren vrijwel onverstaanbaar was en kijkend naar een groot scherm om te zien wat er vooraan gebeurde.
Dat fenomeen deed zich ook voor in de grote, plenaire zaal waar duizenden stoelen in concentrische cirkels waren opgesteld. Immens grote schermen toonden de spreker of sprekers die langzaam lopend door de hele ruimte scharrelden, op nog geen meter afstand van de mensen op hun stoelen, die niettemin naar het scherm bleven kijken in plaats van naar de presenterende medemens vlak voor hen.
Want de boodschap die daar werd getoond, was indrukwekkend. Salesforce verklaarde de Age of the Customer voor begonnen en liet in heldere voorbeelden zien met welke producten en diensten het Amerikaanse bedrijf deze eeuw van de klant ondersteunde, zo niet mogelijk maakte.
Drag & drop
Tegelijk maakte Salesforce ook duidelijk dat het een bedrijf is dat midden in de maatschappij staat en niet te groot is geworden om zich nog met nieuwe, technologische startups bezig te houden. Zo is het bedrijf tenslotte zelf ook begonnen, 17 jaar geleden, toen nog weinig mensen begrepen welke ontstellende mogelijkheden werken in the cloud met zich meebracht.
De softwareleverancier introduceerde in 1999 een slimme CRM-oplossing en groeide mee met de enorme uitbreiding en zakelijke acceptatie van het internet. De opkomst van de mobiele smartphone-technologie kwam daar nog bij. Het portfolio van Salesforce is inmiddels uitgebreid met de voor CustomerFirst-lezers belangrijke Service-cloud, maar ook de Community-cloud, Marketing-cloud en Partner-cloud behoren tot de blauwe wolk, het zeer herkenbare maar ondanks alles toch nog wel enigszins jaren 90-logo van Salesforce. Zelfs het met relatief simpele drag & drop-technologie bouwen van (b2b)-app’s behoort tegenwoordig tot een succesvol onderdeel van de Salesforce-software, zoals Luc Schamhart - regional vice president Platform – in een persoonlijk interview aan CustomerFirst helder toelichtte.
Groeigeld
Anno 2016 is Salesforce uitgegroeid tot een Fortune 500 bedrijf. Maar, omdat de onderneming zijn eigen afkomst niet is vergeten, introduceerden de Amerikanen afgelopen donderdag de Nederlandse versie van ‘Salesforce for Startups’, een programma dat ondernemers van middelen voorziet om hun startende bedrijfjes te helpen groeien.
Na Amsterdam krijgt de World Tour van Salesforce een vervolg in Londen en Parijs. Want Europa is belangrijk voor de Amerikanen. Ze openden vorig jaar hun hoofdkantoor aan de Amsterdamse Zuidas en gaan naar 1.200 medewerkers in EMEA. De Europese tak groeit jaarlijks met 32 procent. Wereldwijd werken er op dit moment al 20.000 mensen bij de internationaal opererende softwareleverancier.
Fotobijschrift: Neelie Kroes, sinds kort bestuurslid van Salesforce, in gesprek met de Girls for IT.
- klantondersteuning
- Salesforce World Tour
- Salesforce for Startups
- Age of the Customer
- Neelie Kroes
- Amsterdam