‘Onzorgvuldige omgang met bel-me-niet-meer-lijst’

‘Onzorgvuldige omgang met bel-me-niet-meer-lijst’
  • 9 augustus 2016
  • Redactie

Belgische ondernemingen nemen het niet zo nauw met de telemarketingregels, blijkt uit uitgebreid onderzoek van de Economische Inspectie van de FOD Economie. De federale overheidsdienst controleerde zeventig ondernemingen die telefonisch producten of diensten aanbieden. Veertig procent hiervan handelde niet correct.

Het betreffende onderzoek had plaats tussen 1 oktober 2015 en 29 april 2016. In totaal werden 1.470.368 oproepen van die ondernemingen gescreend om na te gaan of er geen mensen werden opgebeld die zich op de zogeheten bel-me-niet-meer-lijst, de Belgische variant van het Bel-me-niet register in Nederland, hadden ingeschreven. Resultaat: 28 ondernemingen, 40% van het totaal aantal gecontroleerden, waren in overtreding.

Boetes
De meeste inbreuken op de regelgeving kwamen voort uit onzorgvuldigheid. In zestien gevallen maakt de onderneming gebruik van de bel-me-niet-meer-lijst, maar kruist die onzorgvuldig met het eigen databestand. In tien gevallen deed de onderneming geen verificatie op basis van de betreffende lijst. Hardleerse overtreders waren er ook: zeven keer werden er agressieve handelspraktijken vastgesteld. In totaal werden 51.400 van de gecontroleerde oproepen geplaatst naar nummers die op de bel-me-niet-meer-lijst staan. Dat is 3,5%.

De vastgestelde overtredingen bleven niet zonder gevolg, meldt Belg.be. Voor één bedrijf is een procedure opgestart om de activiteiten te staken. 22 ondernemingen kregen een administratieve boete. Die sancties liggen tussen de € 156 tot € 60.000. Bij herhaling kan dit bedrag oplopen tot € 120.000. Zes bedrijven kregen een formele waarschuwing.

Consumentenbescherming
De bel-me-niet-meer-lijst bestaat sinds 1 juli 2015 en is goed voor meer dan 985.000 geregistreerde telefoonnummers op dit moment. De Belg Kris Peeters, vice-primeur en minister van Consumenten, spreekt van een ‘bijzonder groot succes’: ‘De hoeveelheid registraties toont aan dat heel wat Belgen problemen hebben met telemarketing. Hun wens om niet meer te worden gecontacteerd moét worden gerespecteerd. Ik roep alle telemarketingbedrijven dan ook op om zorgvuldig om te springen met de telefoonlijsten die ze gebruiken en deze steeds opnieuw te kruisen met de bel-me-niet-meer-lijst.’ Hij stelt dat het niet respecteren daarvan serieuze repercussies heeft, waaronder sancties, juridische acties tot een vordering tot staking van activiteiten. ‘We zullen deze controles blijven voeren en zo de consument blijven beschermen tegen bedrijven die het niet al te nauw nemen met de privacyregels en de wensen van de consument.’

comments powered by Disqus