Zorgrobot ZORA stimuleert cliënten

Zorgrobot ZORA stimuleert cliënten
  • 20 februari 2017
  • Redactie

Zorgrobot ZORA heeft positieve effecten op cliënten in verpleeg- en verzorgingshuizen. Dat blijkt uit onderzoek van het lectoraat Vraaggestuurde Zorg van Hogeschool Utrecht, uitgevoerd in opdracht van Instellingen voor Verpleging en Verzorging in Utrecht (IVVU). Zo heeft een aantal zorgorganisaties al goede resultaten bereikt bij ouderen met dementie.

Volgens het onderzoek werden onrustige bewoners in crises rustig door ZORA. Daarnaast krijgt de robot ouderen zover om mee te doen met activiteiten. Robots in de ouderenzorg zijn vooral bekend vanwege de sociale robots, zoals de ‘PARO zeehond’, en robots ter ondersteuning van het werk. Het is een kwestie van tijd voordat er meer robots in de zorg worden ingezet. Daarom heeft de IVVU het project ‘Zorgvernieuwing door inzet van robot ZORA’ opgezet. Hiermee wil de IVVU zorgorganisaties, medewerkers en bewoners bekendmaken en ervaringen laten opdoen met de mogelijkheden van een zorgrobot. In totaal doen veertien zorgorganisaties in de regio Utrecht mee aan dit project.

Beweging
Uit ervaringen in het eerste pilotjaar blijkt dat ZORA het meest wordt ingezet bij mensen met psychogeriatrische problematiek. Ouderen worden aangespoord meer te bewegen, soms in het kader van fysiotherapie maar vaker in het kader van een beweegactiviteit op de woongroep. Bij geen enkele zorgorganisatie is ZORA in de kast beland, aldus het rapport. Er zijn zelfs stappen gezet voor uitbreiding van de inzet van de zorgrobot naar andere doelgroepen in de verpleeg- en verzorgingshuizen.

In totaal hebben 78 medewerkers een ‘ZORA-training’ gevolgd. Twee derde van de medewerkers vindt het werk leuker worden door ZORA te gebruiken. Bijna alle medewerkers geven aan blij te worden van het gebruik van de robot. Tegelijk geeft een derde aan niet het idee te hebben dat er wordt samengewerkt rondom ZORA. Die medewerkers weten vaak ook niet dat ze vrij zijn om te kiezen om wel of niet met de robot te werken. Dat niet alle medewerkers positief zijn, wordt mogelijk veroorzaakt door de technische problemen en de tijdsinspanning die zij ervaren om ZORA in te zetten, aldus het rapport.

De vergelijkbare robot Mario is door de hotelketen Marriott als ondersteuning van het baliepersoneel.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link