Eindhovens uitzendbureau HUBOT wil robotisering inzichtelijk maken

Eindhovens uitzendbureau HUBOT wil robotisering inzichtelijk maken
  • 17 oktober 2017
  • Redactie

Het eerste ‘uitzendbureau voor mensen en robots’ HUBOT opent komende zaterdag in MediaMarkt Eindhoven Centrum. De shop-in-shop is een samenwerking met de gemeente Eindhoven, Next Nature Network en Start Foundation en moet bezoekers inzicht geven in de betekenis van robots voor de arbeidsmarkt.

Zo is het mogelijk om een jobtest te doen en te ontdekken hoe robots hun werk in de toekomst makkelijker kunnen maken. ‘Robotisering is een veelgehoord begrip. Toch weten maar weinig mensen wat het concreet betekent voor de inrichting van ons werk in de nabije toekomst. Met het uitzendbureau voor mensen en robots geven we dat inzicht en laten we zien hoe mensen en robots hand in hand hun werk kunnen doen,’ zegt Jeroen Mertens, vestigingsdirecteur van MediaMarkt Eindhoven Centrum.

Gamen
Er is een duidelijke link te leggen met de wereld van het gamen, zo stellen de initiatiefnemers. Voorbeelden die in de nabije toekomst werkelijkheid zouden kunnen worden zijn de inzet van drones om gewassen te checken, van afstand een tractor te besturen of als luchtverkeerbeveiliger met behulp van een roofvogel-drone ervoor zorgen dat vogels uit de buurt van het vliegveld blijven en vliegtuigen veilig kunnen landen en opstijgen. ‘De topgamers van nu zouden zomaar de boeren en luchtverkeerbeveiligers van de toekomst kunnen zijn. Zeker als ik zie hoe de toptalenten die we dagelijks in ons gamepaviljoen ontvangen, te werk gaan,’ zegt Mertens.

Het uitzendbureau HUBOT toont van 21 tot 29 oktober zestien concrete voorbeelden van beroepen die dankzij robotisering beter zijn uit te oefenen, ook voor mensen met een achterstand tot de huidige arbeidsmarkt. Denk bijvoorbeeld aan beroepen als thuiszorgmedewerker, fysiotherapeut en verhuizer of bezorger. De expositie is ontworpen door kunstenaar en filosoof Koert van Mensvoort en onderdeel van de Dutch Design Week 2017.

comments powered by Disqus