Flitsbezorging niet meer zo flitsend

Flitsbezorging niet meer zo flitsend
  • 19 december 2022
  • Kel Koenen

Momenteel bestellen ruim 270.000 consumenten regelmatig bij een flitsbezorger. Een forse daling, gezien in augustus dit jaar het er nog ongeveer 316.000 waren. Het gebruik van flitsbezorging lijkt minder goed te passen in het huidige economische klimaat.

Deze recente bevindingen blijken uit het vijfde grootschalige onderzoek dat Kantar heeft uitgevoerd onder ruim 44.000 Nederlandse consumenten van 16 jaar en ouder. Maar liefst 50% van de consumenten die weleens gebruik hebben gemaakt van flitsbezorging, hebben dit in de afgelopen maand helemaal niet gedaan. En terwijl in februari nog 40% meerdere keren per maand bestelde, is dit nu teruggezakt tot 24%.

Men vindt niet alleen dat de kosten voor een flitsbezorging hoog oplopen, de service wordt ook in veel gevallen gezien als een onnodige luxe. De barrières om te starten met het gebruik van flitsbezorging zijn ook vaker prijs gerelateerd dan in het begin van dit jaar. De afname van het gebruik is dus in substantiële mate te wijten aan een noodgedwongen verandering in het uitgavepatroon van de consument.

Dat er inderdaad geen ruimte was voor vier flitsbezorgers, bevestigt de recente overname van Gorillas door rivaal Getir. Daarmee is, na het eerdere vertrek van Zapp afgelopen zomer, het concurrentieveld beperkt tot twee aanbieders: Flink en Getir. Al mag niet onvermeld blijven dat zowel supermarkten als non-food winkels ermee experimenteren.

De huidige flitsbezorgers zijn nog ver weg van winst en de vraag is of en wanneer dit haalbaar is. De markt lijkt immers te krimpen. De huidige economische omstandigheden in combinatie met aangescherpte gemeentelijke regelgeving maken het er in ieder geval niet makkelijker op.

comments powered by Disqus