Klanttevredenheid tijdens de feestdagen

Klanttevredenheid tijdens de feestdagen
  • 15 december 2023
  • Gastauteur

Retailers zitten midden in de drukste periode van het jaar. Klanten speuren internet af voor de beste deals van dagelijkse benodigdheden en feestcadeaus tot langverwachte favorieten en de nieuwste trends.

Hoewel het laatste kwartaal van het jaar erg winstgevend is voor retailers, verloopt deze periode niet altijd zonder slag of stoot. Zo krijgen retailers de afgelopen jaren steeds meer te maken met verstoringen in de supply chain, waardoor de on-time performance (OTP) steeds meer daalt. Supply chain visibility is een cruciale factor die bepaalt of retailers deze benchmarks in de toekomst gaan verbeteren. Visibility in het gehele proces, van het begin tot de laatste kilometers, is namelijk essentieel.

Meer visibility leidt tot betere beslissingen
Een verbeterde visibility in de supply chain resulteert in doeltreffendere besluitvorming. Helaas wordt supply chain visibility vaak beperkt door versnipperde transportdata. Bedrijven hebben hun transportinformatie soms verspreid over diverse platforms, waardoor retailers geen volledig overzicht hebben van de leveringsstatus en niet weten of ze voldoende flexibiliteit hebben voor eventuele aanpassingen. Door gebruik te maken van een uniform, datagedreven platform voor supply chain visibility krijgen retailers nauwkeurig inzicht in de locatie van hun voorraad op elk moment. Bovendien stelt real-time transport visibility en voorspellende inzichten retailers in staat om tijdig in te spelen op mogelijke vertragingen.

Het beperken van leveringsproblemen
In de hectische laatste fase van het jaar zijn vertragingen helaas eerder regel dan uitzondering. Gelukkig zijn voorspellende inzichten het krachtigste middel om deze vertragingen tot een minimum te beperken. Een goed voorbeeld hiervan is intelligente trackingdata die problemen detecteert nog voordat ze de kans krijgen zich voor te doen. Machine Learning helpt bij het identificeren van risico's op vertraging, en ook veranderingen in de vraag naar personeel kunnen worden voorspeld. Als er bijvoorbeeld problemen worden verwacht met een groot aantal bestellingen, kunnen meer klantenservicemedewerkers worden ingezet om passende ondersteuning te bieden.  

Maar om snel te herstellen van verstoringen in de supply chain is meer nodig dan alleen voorspellen. Het draait allemaal om samenwerking. Het voorspellen van een potentieel probleem is slechts de eerste stap; de reactie erop moet door verschillende teams worden gecoördineerd. Met één uniform platform hebben alle betrokken teams direct toegang tot dezelfde gegevens en tools, waardoor het workflowbeheer en de samenwerking worden geoptimaliseerd. Het resultaat? Een veerkrachtige supply chain die elke uitdaging met vertrouwen aangaat.

Betere klanttevredenheid 
Verbeterde zichtbaarheid heeft niet alleen impact op een soepelere bedrijfsvoering, maar draagt ook bij aan een effectievere klantcommunicatie. Door continue real-time updates aan te bieden, zijn klanten altijd op de hoogte van de locatie van hun bestelling en het verwachte bezorgmoment. Vooral in de aanloop naar de feestdagen is dit van cruciaal belang, want wie wil er nu niet zeker zijn dat zelfs last-minute kerstcadeautjes tijdig worden bezorgd?

Omdat supply chain visibility automatisering, AI, ML en gestroomlijnde workflows ondersteunt, stimuleert het ook verdere innovatie van de retailer. Retailers bieden hun klanten niet alleen betere leveringsresultaten, maar besparen zelf ook tijd en geld door nieuwe operationele efficiëntie. Met de feestdagen voor de deur is de concurrentiestrijd in deze periode van het jaar het grootst; met tijdige leveringen en goede klantcommunicatie wordt hier de doorslag gemaakt.

Renaud Houri
Executive Vice President International bij project44

comments powered by Disqus