Webwinkels kunnen méér met big data

Webwinkels kunnen méér met big data
  • 21 januari 2014
  • Redactie

Online retailers zijn nog te weinig bedreven in het gebruik van big data om zo hun bedrijfsresultaten te verbeteren. Gegevens van klanten worden weliswaar verzameld, maar niet altijd gestructureerd of gevalideerd om de waarde van een webshop of merk te verhogen.

Dit is de conclusie van consultancy DDMCA, dat inzichten over de online retailmarkt zal delen tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Directeur DDMCA Dennis Doeland: ‘Het gebrek aan effectieve inzet van big data maakt dat veel lokale spelers het moeilijk hebben tussen het grove geweld van buitenlandse webshops als Zalando en Spartoo. Deze partijen ontvingen de afgelopen jaren miljoenen aan groeikapitaal van verschillende investeringsmaatschappijen en konden daardoor agressieve marketingstrategieën voeren.’

Kapitaalinjecties
Kapitaalinjecties zijn ook bereikbaar voor lokale helden. Doeland: ‘Zo werd danceorganisator ID&T – een van de eerste Nederlandse entertainmentbedrijven met een sterke focus op online verkoop – eind 2013 overgenomen door het Amerikaanse investeringsfonds SFX Entertainment. Het bedrag dat voor ID&T werd neergeteld,  130 miljoen dollar, is deels gebaseerd op de gevalideerde data van danceliefhebbers.’

Entertainmentindustrie
Online retailers in bijvoorbeeld de modebranche zouden daarom kunnen leren van de entertainmentindustrie, die de afgelopen jaren grote stappen gezet heeft rondom het in kaart brengen van fans en concertbezoekers op basis van big data. Doeland: ‘Met name in de dancewereld gaan de ontwikkelingen hard. De nieuwe generatie dj’s, vaak geboren rond 1990, is heer en meester op het gebied van social media. Hardwell en Nicky Romero weten op die kanalen een community op te bouwen, hun fans in beeld te krijgen en zo hun kaartverkoop enorm te stimuleren. Dat stuwt hun marktwaarde steeds verder omhoog.’
De Webwinkel Vakdagen vormen de belangrijkste e-commercevakbeurs in de Benelux. Tijdens de 8e editie op 22 en 23 januari aanstaande worden in de Jaarbeurs Utrecht meer dan elfduizend  bezoekers verwacht die zich professioneel met e-commerce en online marketing bezighouden.

comments powered by Disqus